לתרומות לחץ כאן

נ"ט לפגם לפני פסח

שאלה:

למה לא מבשלים לפסח בכלים שאינם ב"י? האם נ"ט לפגם לפני פסח מותר?

תשובה:

בכל השנה נ"ט לפגם אינו אוסר בדיעבד את המאכל אבל אסור לעשות זאת לכתחילה, וכך גם בפסח.

וראה בספר והיה העקוב למישור עמוד 121 שדן בזה בגדר דין האיסור לגרום נ"ט בר נ"ט לכתחילה, שנחלקו האחרונים דהפרי חדש (סי' צה ס"ק א) כתב והביאו גם הפרי מגדים (משבצות זהב ס"ק ד) דהוא משום הרחקה מאיסור ונפקא מינה לדבריו דלא קנסו במזיד בדיעבד לאסורת את המאכל. והפרי מגדים (סי' צה במשבצות זהב ס"ק ד) כתב דהוא מדין אין מבטלין איסור לכתחילה והיינו דטעם הבשר בקערה הוא טעם ראשון ויש לו דין שאם מערבו עם חלב אוסרו וכשנותן את הדגים בקערה הטעם העובר לדגים מיקליש ונהיה לטעם שניוטעם זה מותר לאוכלו בכותח ואם כן מבטל על ידי זה את דין האיסור של הטעם.  והביא שם עוד נידון מהש"ך סי' צד ס"ק טו שמתיר בב' כלים וג' נ"ט ומהפרי חדש ס"ק ז שהתיר לתכחילה להעלותן בכלי שלהם. וראה שם שהאריך בזה בעוד כמה דינים בשיטת המחבר שאסור להדיח לכתחילה קערת בשר ביורה חולבת שהיד סולדת משום דהוי ליה נ"ט בר נ"ט דהיתרא. ולא אסר לגמרי אבל לכתחילה נקט שאין להדיחן והאריך בכ"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל