לתרומות לחץ כאן

איך האחים מכרו את יוסף?

שאלה:

שלום וברכה. יש שאלה שמטרידה אותי, איך אפשר להסביר את מעשה אחי יוסף? להרוג אח או למכור אותו לעבדות זה חטא כ"כ גדול, גם מרשע לא הייתי מצפה לזה, איך האחים הצדיקים עשו את זה?
זה היה מתוכנן. שמעתי פעם הסבר שהם חשבו שהוא רודף, שהוא ייבחר והם יידחו. אבל זה לא מיישב, כי אם ה' בוחר בו, למה אתם לא מקבלים את רצון ה', למה זה מצדיק רציחה?
ומפשט הפס' זה נשמע שזה נבע מעצבנות (ח"ו) "הנה בעל החלומות הלזה בא", בואו נראה מה יהיו חלומותיו. אשמח מאד ליישוב הדבר, תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

תקצר היריעה מהשתרע לכתוב כאן על ענין זה בהרחבה כפי שידברו בו כל גדולי האחרונים. מה שהכי חשוב לדעת, שהרי נאמר שהיו תשעה באותה עצה [ראובן היה בשקו ותעניתו על חטאו ובנימין היה עם אביו], וכדי שיהיו עשרה בדין הצטרף הקב"ה עמהם! כלומר היה כאן דין, דין כזה שגם בורא עולם הצטרף אליו. על מה בדיוק היה הדין יש כל מיני הסברים וזה ענין עמוק עד מאוד, יש אומרים על מרידה במלכותו של יהודי ומורד במלכות חייב מיתה ויש עוד הסברים, אבל מה שחשוב לדעת שזה לא היה "עצבנות" אלא מחלוקת גדולה מאוד. השל"ה מדבר על כך באריכות, שהטעות שלהם היתה בכך שלא הבינו שלעום מלכות משיח בן יוסף קודמת ומכינה את מלכות משיח בן דוד, וכאן רמוז הליך שלם בענין הגאולה. באחרונים כבר הובא, שכאשר הם מתודים ואומרים שהצרה במצרים באה להם על שראינו בצרת אחינו וכו', אין הכוונה שהתחרטו על עצם המעשה, שהרי זה היה על פי מה שנראה להם כדין אמת לאמיתו! אלא על כך שלא הצטערו מספיק בצערו כפי שמוטל על בית דין להצטער בצערו של כל אדם הנדון בפניהם.

שבוע טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל