לתרומות לחץ כאן

קילוף גזר במקלף בשבת

שאלה:

שלום. בשבת מישהי קילפה גזר (מן הסתם הקליפה נידונה כפסולת גמורה ולא כקליפת מלפפון?) במקלף וגם אחרי שקילפה את הקליפה חתכה את הגזר לרצועות דקות (אבל לא חתיכות קטנות שתי וערב) ע"י המקלף. שאלתנו היא האם היה מותר בדעבד לאכול את המאכל? האם עברה על איסור מה"ת?

תשובה:

בדיעבד אפשר לאכול, הן משום שיש מקילים בשימוש במקלף בשבת, אף שאנחנו מחמירים בכך, כידוע דעת הפרי מגדים שכאשר יש מקילים אין איסור של מעשה שבת, הן משום שלכאורה אין הנאה מעצם החילול שבת, ניתן היה לאכול אותו גם כך.

מקורות:

לגבי מקלף, יש מחלוקת האם מותר לקלף בשבת או לא. בספר ילקוט יוסף (שבת ג' עמוד שצב) הביא כמה פוסקים שהתירו לקלף במקלף. אולם בשמירת שבת כהלכתה (מהדורה חדשה פרק ג' סעי' לה) כתב שאסור לעשות לקלף במקלף משום בורר בכלי, שהרי כיודע התנאים להתיר בורר הוא אוכל מתוך פסולת, ביד, ולאכול מיד ולא כדי להניח לזמן אחר. לכן, קליפה שלא רגילים לאכול אותו ביחד עם הירק אסור לברור אותו לדעתו, כל עוד שזה בכלי המיועד לכך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מנין שהקולפן הוא כלי שמיועד לברירה??
    הרי גם אם נרצה לא נצליח לקלף בדיוק את הקליפה ותמיד מתקלף גם חלק מהפרי שצמוד לקליפה ומכאן שמוציא אוכל ופסולת יחד ולכן הקולפן לא מוגדר "ככלי שמיועד לברירה".
    ולגבי עובדין דחול שלא הוזכר כאן לגבי קולפן,הרי שאם הקולפן אינו כלי שמיועד למלאכת איסור ודאי אין כאן עובדין דחול.
    ואגב בגזר זה עוד יותר קל כיוון שרבים נוהגים לאוכלו יחד עם הקליפה כך שאפילו בציור שלא קיים אבל נניח דהיה מוציא רק קליפה, גם כאן לא בטוח שהיה בורר.
    כבר מאוחר,מספיק לי להיום,לילה טוב

  2. זה שמוציא מעט מהפרי לא משנה את הגדרתו ויעודו ולא הבנתי דבריך. וכי מישהו יאמר שאדם שמקלף גזר לשימוש שאינו מידי אינו עובר באיסור בורר?! ודאי שזה לא נכון.

  3. ירקות ופירות שיש הרבה שאוכלים אותם בקליפתם, כגון מלפפונים, תפוחים וכדומה, מותר לקלוף אותם בשבת על ידי קולפן (מקלף), כשעומד לאכול את הפירות והירקות לאלתר (מיד, ולכל היותר, שמקלף את הפירות לצורך הסעודה בתוך חצי שעה). ויש מיקלים בזה גם בפירות שלא רגילים לאוכלם בקליפתם. וכן יש מיקלים בזה אפילו כשאינו חותך את הפירות כדי לאוכלן לאלתר. ועיין במה שכתב בזה בספר חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד רלא.

  4. רבים חולקים ומחמירים בקולפן בבודאי על פירות שקליפתם אינה נאכת, אך גם בזו שנאכלת יש מחמירים משום עובדין דחול בעצם השימוש בכלי המיוחד לברירה. בהתאם לכך נכתבה התשובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל