שאלה:
שלום.
אם אני הולך לישון צהריים ואני מחליף את הציצית בציצית אחרת שאני מעדיף לישון איתה ולאחר מכן כשאני מתעורר ומחליף בחזרה בין הציציות אני צריך לברך?
תשובה:
שלום וברכה
הסרת ציצית על דעת לחזור וללובשה מיד, זה מחלוקת הפוסקים בסי' ח סעי' יב-יג אם חוזר ומברך, לדעת השו"ע חוזר ומברך ולדעת הרמ"א אינו חוזר ומברך, לכן אשכנזי ודאי אינו מברך, וגם ספרדים משום ספק ברכות לא מברכים, אבל לא כדאי לעשות כך, כדי שלא להכנס לספק ברכות.עדיף לישון עם ותה ציצית. בנוגע לכמה זמן נחשב מיד זה עוד דיון שדן בו הביאור הלכה בסי' ח, לגבי הנכנס למרחץ לזמן ממושך, ולמעשה הכרעת החזון איש שאפילו שעתיים זה עדיין לא הפסק והיסח הדעת ואין לברך. המשנה ברורה בביאור הלכה שם נתן עצה מענינת, לעשות תנאי בבוקר בעת הלבישה והברכה, שהברכה תחול רק עד הזמן שאני פושט את הציצית בצהריים, וכך לאחר שאתה פושט ושוב לובש ודאי יש לברך שוב.
מועדים לשמחה.
וכל הנ"ל הוא על טלית גדול ולא על טלית קטן שעליה בני ספרד אינם נוהגים לברך ממילא ונוהגים לפותרה בברכת הטלית הגדול.
לא הבנתי, כאשר אתה מחליף ציצית בצהריים אין לך טלית גדול…
נכון ובמקרה זה, בני ספרד לא מברכים פשוט.
יחליפו ציצית ולא יברכו.
בני ספרד לא מברכים טלית קטן,כיוון שכדי לברך בשופי צריך אמה מקדימה ואמה מאחור (לא כולל הנקב של הראש) וצריך אמה רוחב (לא כולל הנקב של הראש), וכזה שיעור יש אולי במספר 8, ודלא כשיעור הרב חיים נאה (טלית מספר 5)
אנחנו תמיד באתר ממליצים ללבוש טלית קטן בשיעור חזון איש, 58 ס"מ לכל צד.
לגבי הטלית גדול ביום כיפור העצה תועיל של הביאור הלכה?
כן. למה לא.
כי זה פיתרון גדול שמשום מה לא משתמשים בו …אני כל השנה עם הט"ק עושה זאת ומרגיש מוזר כי אחרים לא עושים זאת
אם אתה נח פחות משעתיים אין סיבה לחשוש.
?
אם התניתי אז מברך גם בפחות משעתיים? נכון
נכון.
אפשר להתנות הפוך? שהברכה תחול לכל הלבישות?
לא, הרי יש הפסק גדול.
השאר תגובה