לתרומות לחץ כאן

תכשיר לגרון בשבת ויו״ט

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים שליט״א,
יש לי בבית תכשיר שעוזר לגרון ולמיתרי הקול, התכשיר הוא תמצית טבעית של צמחים וכו׳ שטובים לגרון, זו לא תרופה ואין צורך ברופא או מרשם.
היות ואני מתעתד בסייעתא דשמיא להיות חזן ביום הדין הבעל״ט, שתי שאלות לי:
1. האם מותר לקחת מהתכשיר ביום טוב?
2. במידה ומותר, האם מותר לפני שחרית או שזה נחשב לאוכל ואסור?
חזק וברוך.

תשובה:

לכאורה תוסף זה דומה לויטמינים בהם נהוג לחלק בין אלו הבאים כחלק מהתזונה שמותר, לאלו הבאים לחזק מזגו שיש להמנע, כאן זה לכאורה לחזק מזגו. אבל אם תערב את זה לפני החג באיזה משקה זה בסדר, ואפשר לשתות לפני התפילה.

מקורות:

ראה שמירת שבת כהלכתה (פל”ד סי”ז ובהערה עו) שנחלקו הפוסקים אם כל תרופה שנוטלים בתקופה ארוכה מותר לקחת בשבת, או רק באופן שיש חשש שמא יחלה מותר לקחת, ולהלכה מחמירים בכך מלבד תרופות המיועדות לייצב את מצבו הרפואי של אדם ולמנוע נזק, ויטמינים כיון שהם לא כדרך מאכל בריאים, הגם שגם בריאים לוקחים אותם אבל כיון שניטלים כדי לחזק את מזג הבריאות, הרי זה ככל תרופות שאסרו חז”ל לקחת כשזה רק למיחוש ולא לצורך חולה וכשזה לא צורת מאכל בריאים, ובודאי ההמנעות יום אחד אינה מביאה נזק. ואי”ז דומה למש”כ בשו”ת ציץ אליעזר (חי”ד סי’ נ) להתיר לקחת ויטמינים ששם מדובר באדם שרוצה להוסיף סתם ולקחת ויטמינים לשמור משקל וכד’, והוא בא כתוסף לאוכל וכד’, אולם כשזה בא רק כדי לחזק את מזגו אסור, וכן הוא בשמירת שבת כהלכתה (שם סעי כ) ע”ש. אמנם הגר”ע יוסף נראה שהתיר זאת, ראה הליכות עולם ח”ד עמוד ר”ז וכן חזון עובדיה ח”ג עמוד שס”ג. אין בענין זה הבדל בין אשכנזים לספרדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל