שאלה:
להפוסקים שלא קיבלו את דעת החזון איש בדין חשמל בשבת, שהוא משום סותר ובונה, ואמרו בזה כמה וכמה טעמים אחרים לאיסור.
האם איסורם הוא רק במחבר את החשמל, או גם במנתק?
[לדוג' לנוקטים איסור 'מוליד' חשמל, ודאי שאין איסור בהפסקת המוליד]
תודה רבה
תשובה:
לכאורה נכון, למעט דין מוקצה כמובן, וכן באופנים שיש חשש מבעיר דנו הפוסקים אם יש בזה איסור כיבוי כמו במסתפק משמן שבנר, או שכיון שאין כאן שמן צבור אלא כל הזמן מתחדש כח החשמל בחוט, אין בזה משום כיבוי. ידוע לי שבמצבי חירום התיר זאת הגרש"ז אויערבך לצורך חולה גם בלי היתר של פיקוח נפש, אבל כתב שלא להורות כן לרבים.
האם פרסום ההלכה באתר קדישא בדין (או בספרו) אין בזה. שום הוראה לרבים?
בספרו ודאי לא פרסם, זו היתה הוראה ששמעתי מפי רב בית חולים אחד, וכאן באופן שכתבתי נקל לנבון להבין שזה לפלפולא בעלמא ואין בזה שום הוראת הלכה.
למה לא להורות לציבור לדוגמא במקרה של חדר ילדים שהשאירו בו אור למה לא להסתמך על זה?
בזה כמה צדדים לחומרא, כמו בהסתפקות משמן שבנר ועוד, זה בכלל לא סברא פשוטה ונכתבה רק לפלפולא מחמת שאלת השואל.
השאר תגובה