פדיון כפרות עכשיו

גדר מצות תשביתו

שאלה:

למה מכירת חמץ לא נחשב כביטול עשה? כאשר החמץ ברשותו יש מצוות תשביתו ואילו ברגע שמוכרו לנכרי מפקיע חיוב זה!

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אתה כבר נכנס לשאלתו הידועה של המנחת חינוך, שדן האם מצות תשביתו היא חיובית או שלילית, כלומר האם המצוה היא לבער את החמץ הקיים, ולפי זה יש צורך להשאיר חמץ ולבערו, או שהמצוה היא שלילית להגיע למצב שלא יהיה לך חמץ בהגיע זמן האיסור, שלפי זה אין צורך בשום פעולה אקטיבית לקיום המצוה. הוא דן שם, שלפי הצד שזו חובה אקטיבית לשרוף, יוצא שכאשר חז"ל הקדימו את זמן הביעור בשעה, הפקיעו מאיתנו בעצם את המצוה, כי אנחנו מבערים לפני הגיע זמן מצות תשביתו של תורה, ודן שם בהרחבה איך יש כח בידם להפקיע מאיתנו מצוה זו. נמצא לפי דבריו שבכל מקרה אין כאן ביטול עשה, שכן להצד שזו חובה אקטיבית כבר הקיעו חז"ל מאיתנו את האפשרות לקיימה, ולהצד שהיא שלילית הרי אתה מקיים אותה בעצם זה שאין לך חמץ.

כמו כן, למצות תשביתו אין שיעור, וגם להצד שאדם צריך לשייר חמץ ולבערו, די בכזית אחד, את כל השאר יוכל למכור. כמו שאין מצוה לרכוש כמויות בלתי נגמרות של חמץ כדי לבערו… 

ערב מבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל