לתרומות לחץ כאן

איך מפרישים תרומות ומעשרות?

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,
איך מעשרים פירות וירקות שנקנים בסופרים שכונתיים (רמי לוי שכונתי/ויקטורי שכונתי/שופרסל שכונתי)?
איך מעשרים פירות וירקות שנקנים אצל הירקן השכונתי?
האם אפשר לקבל בבקשה הסבר מדויק על מה צריך לעשות ומה צריך לומר? בנוסף, מה זה קרן מעשרות ולמי צריך לתת כסף וכמה? מה זה מטבע שמחללים עליו? אם אפשר בבקשה לפרט כי אני לא מבינה ודי מבולבלת בעניין זה.
תודה רבה,
חנה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש לציין שכאשר אין כשרות על הפירות והירקות או לא כשרות שאת רגילה לצרוך, מעבר לבעיה של תרומות ומעשרות, לגבי פירות יש גם שאלה של ערלה, שזה כדאי להתעניין באתר של בית המדרש אמונת אי"ש של הרב אפרתי, הם מעדכנים כל שבוע באלו פירות יש לחשוש כרגע במדינת ישראל מפני ערלה, זה תלוי באחוז הערלה המצויה בשוק.

הרעיון של קרן המעשרות ופרוטה חמורה הוא כך:

אם שווי המעשר שני שהפריש הוא פחות משוה פרוטה, לא מועיל חילול על מטבע אפילו שיש בו שוה פרוטה, אלא אם כן יש בו ‘פרוטה חמורה’, והיינו מטבע שכבר חללו עליה פעם מעשר שני שהיה שוה פרוטה. וכדי שיוכלו לחלל עליה גם מעשר של דגן תירוש – יין ויצהר – שמן (שחייבים מדאורייתא) שאין בו שוה פרוטה, צריך שיחללו במטבע שוה פרוטה של מעשר שני מדגן תירוש ויצהר החמורים, ולכן דואגים שיהיה פרוטה חמורה שחיללו עליה מעשר שני ודאי שוה פרוטה מדגן או תירוש או יצהר כדי שיהיה אפשר מעתה לחלל כל מעשר שני ואפילו בפחות משוה פרוטה. דין זה שכיח בהפרשת דבר שמורכב מכמה חומרים כגון סוכריות וכדו’ ששווי המעשר שני הוא פחות משוה פרוטה על כן ראוי להשתדל שכל אחד יהיה לו פרוטה חמורה שיוכל לחלל כדין מכל המאכלים.

אמנם, מי שקונה כמות גדולה של פירות שאינם מעושרים, יכול לחלל על כל מטבע, כיון שהמעשר עצמו הוא יותר משווה פרוטה.

יש להפריש מכל פרי וירק בנפרד.

לוקחים יותר ממאית – אחד מאה מהפירות, מוציאים אותו ואומרים את הנוסח המצויין בקישור שבמקורות, כאשר במעשה ההפרשה הזה הפרשנו גם תרומה וגם תרומת מעשר, ואילו המעשר שני שנשאר עדיין בתוך הפירות, הוא יופרש ומיד יתחלל על המטבע שייחדנו לצורך זה.

במקרה שלא יודעים לעשות זאת טוב, כדאי לקנות פירות וירקות בחנות שיש בה הכשר מהדרין.

מקורות:

על סדר הפרשת תרומות ומעשרות והנוסח בו זה נאמר, ראה כאן בהרחבה ובסופו הנוסח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל