לתרומות לחץ כאן

אונאה?

שאלה:

שלום, אנו ב"ה מתעתדים לקנות דירה. אחי (חילוני, ויובן בהמשך למה אני מציין זאת) עובד בשוק הפיננסי ולכן בתור טובה לי הוא דיבר עם יועצת משכנתאות שהם הרבה פעמים שולחים לקוחות אחד לשני שתשיג לי משכנתא במחיר מוזל.

אחי אמר לה שאני אברך וכו' ושהוא משלם על זה (מן הסתם אמר לה זאת כדי שתיתן את המחיר הכי טוב). כל זה קרה לפני כמה חודשים ואני עדין מחפש דירה. שאלתי היא כעת שחשבתי על כל הנושא של אונאה (לא יודע למה לא עלה על דעתי הנושא כבר בזמנו, למרות שהוא סיפר לי מה הוא אמר לי רק אחרי שהיא הסכימה) מה אני אמור לעשות.

מצד אחד ברור שהוא לא נהג בסדר במה שאמר לה, שהרי לו היתה יודעת שבאמת אני זה שמשלם ולא הוא, אולי היתה נותנת הנחה פחות משמעותית. מצד שני הם הרבה פעמים עושים טובות אחד לשני ע"י שליחת לקוחות (אחי הוא יועץ פיננסי, והיא יועצת משכנתאות) כך שיכול מאד להיות שגם כך היתה נותנת לי את אותה הנחה.

אני יכול לומר לו שאני אומר לה שאני מתעקש לשלם לכשנרכוש דירה ונקבל את המשכנתא, אבל אני לא מאמין שהוא יתוודה ויאמר לה שמעיקרא הוא שיקר ואני הייתי זה שאמור לשלם מלכתחילה. אני גם בטוח שאם נגיד לה שבסוף אני זה שמשלם היא כעת לא תחזור בה מהמחיר הראשוני שהיא נקבה, כי כמובן לא נעים.

שאלתי בקיצור נמרץ:

האם מחובתי להגיד לה שבסוף אני משלם?
האם מחובתי לאמר לה שמעיקרא אני זה שהייתי אמור לשלם, שהרי אני לא שיקרתי מלכתחילה ואף לא ידעתי שזה מה שהוא הולך לאמר לה? כמובן מצב זה מאד בעייתי מכל הבחינות.
או, האם מותר לי פשוט להעביר לאחי את הכסף ושהוא יעביר לה כמו שכנראה הוא תכנן וכך ייראה כאילו הוא משלם לה?

אני כמובן נגוע בדבר אך מסברא יש לאמר שמכיוון שהם עושים טובות זה לזו ומספקים פרנסה אחד לשני היא לא כ"כ היתה מקפידה?

תשובה:

שלום וברכה,

כדי לא להיכנס לספק אונאה יש להודיע ליועצת משכנתאות שאתה בסוף משלם, ולמרות זאת אתה רוצה שתביא לך הצעה טובה במחיר טוב. 

בהצלחה. 

מקורות:

לא ברור שהידיעה שאחיך נתן לה אמורה להוזיל את המחיר, יתכן וגם אם היא תדע שאתה משלם היא תעשה הנחה כיון שאתה מגיע דרך אחיך. אבל כדי שלא להיכנס לספק איסור כדאי שתודיע לה את הנתון הזה עכשיו לפני סיום העבודה מצידה וכך שהיא תקבע את המחיר היא יודעת בבירור שאתה משלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל