לתרומות לחץ כאן

מעמדם המיוחד של רש"י והשולחן ערוך ביהדות

שאלה:

שלום רציתי בבקשה לשאול מדוע מפרשים כמו רש"י ותוספות זכו להיות הפירוש הנפוץ ביותר של לפשט הגמרא, ומדוע השולחן ערוך זכה למעמד ההלכתי המיוחד שלו .
אני שואל יותר ברמה התורנית לא ברמה של סיעתא דשמיא שזכה גדול מסויים להפצת תורותו. האם זה כי הפירוש של רש"י הוא הטוב ביותר? כלומר הלומד אומר לעצמו " לא יכלתי לבאר את הגמרא בצורה תמצתית טובה יותר מרש"י "?
ולגבי השולחן ערוך אותה שאלה ( מבלי להתייחס בלבד למענה שנתן השולחן ערוך לחוסר בהלכה אחת מאחדת ) מבחינה הלכתית- מדוע אימצנו אותו גם כן בצורה כה חזקה ויסודית.
תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה

קשה להשיב מבחינה היסטורית כיצד זה התקבע, אבל כבעל נסיון ניתן לומר שאין לנו פירוש כמו רש"י מבחינת המענה הכללי שהוא נותן, מבחינת חדותו דיוקו בהירותו ורציפותו על כל התנ"ך והש"ס, זאת בנוסף לקדימותו וחשיבותו של המחבר, זה מאוד ברור הבחירה הזו. כך גם לגבי התוס', כיון שהם ראשוני הראשונים, ובעצם הם מוסרי התורה שבעל פה בתקופה הקדומה הזו וכל דברי שאר הראשונים בהרבה מיוסדים כבר עליהם ואחריהם, זאת מלבד רציפותם וסידורם על הסדר דף אחר דף, הקנה להם את המעמד הזה.

כך בנוגע לשו"ע, ראשית זו אכן סיבה יסודית מאוד, הוא אכן נתן מענה מדהים למצוקה של ממש, בשני חיבוריו המשתלבים זה בזה הבית יוסף והשו"ע, זאת מלבד מעמדו הציבורי העצום כאחד מגדולי הפוסקים, בל נשכח שמדובר באדם שלמד חברותא בלילותיו עם מלאך מן השמים והוציא ספר שלם על מה שלמד ממנו – ספר מגיד מישרים… אגב בספר שם הוא מספר שהמלאך אמר לו שהוא נבחר משמים לתפקיד מיוחד זה!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לא בשמים אינו אומר שכל מה שאומרים בשמים שקר.. אלא שכל מה שבא מן השמים וסותר לכללי הפסיקה, אינו להלכה, דוק בדברים כי קיצרתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *