שאלה:
אחרי שעושים שריפת חמץ ביום שישי השנה ומשיירים לחם לסעודות שבת. האם מותר לשייר חמץ גם עבור ארוחה ביום שישי בצהרים, או שביום שישי יש לאכול כבר כשר לפסח. ורק לצורך שבת מותר להשאיר לחם.
תשובה:
שלום וברכה
מדברי הבית יוסף בסי' תמד ובשלחן ערוך שם נראה שאין לאכול חמץ אחר זמן השריפה למעט סעודות שבת. יעויין שם שהקשה, מדוע התירו לשייר שתי סעודות לשבת, הרי ניתן לאכול מצה עשירה? ותירץ, שכיון שלא כולם בקיאים בכך לא הטריחוהו חכמים. ומבואר שלולי טעם זה גם בשבת היתה ההוראה שלא לאכול חמץ…
חג שמח.
ראיתי אח"ז שבבה"ל והערו"ש והמאמ"ר כולם מסיקים להיתר [אמנם ראיתי שהביאו שהיה מנהג כמה צדיקים להחמיר בזה]
וזה לשון הבה"ל:
ביאור הלכה סימן תמד
ומשיירין מזון שתי סעודות – נקט שתי משום דמדינא אינו מחוייב לבערו עד סמוך לשבת וא"כ אינו מניח בשעת הביעור רק שתי סעודות לצורך השבת ולפי מנהגינו בס"ב דמבער הכל קודם חצות כמו בשאר השנים יכול להניח יותר משתי סעודות אם רוצה לאכול עוד קודם הלילה וכן ברמב"ם כתב סתם ומניח מן החמץ כדי לאכול ממנו עד ארבע שעות ביום השבת וכ"כ המאמר מרדכ
נכון, רק הסברתי מה מקור אלו שנהגו להחמיר אבל מעיקר הדין מותר
השאר תגובה