תרומות – לחץ כאן

צירוף חילוניים למניין לצורך קריאת מגילה

שאלה:

שלום וברכה!
רציתי לשאול, האם לצורך מניין לקריאת מגילה, אפשר לצרף חילונים בעלי השקפה אפיקורסית?
מצד אחד, ההלכה אינה מתירה לצרפם למניין לצורך תפילה, אבל יתכן, שכאן שתכלית המניין הוא פרסום הנס, אולי לצורך כך אין הקפדה שיהיו אנשים מאמינים, ואדרבה, אולי להם דווקא צריך לפרסם את הנס יותר?
אשמח לתשובה מנומקת בתוספת מקורות.
בתודה רבה מראש!!!

תשובה:

שלום וברכה

שאלה יפה, נראה שזה תלוי במחלוקת הידועה שיש בענין זה לגבי דין מחלל שבת בפרהסיא, שענינו שיהיה ניכר בפני עשרה מישראל שהוא מחלל שבת, ובזה נחלקו אם צריך דוקא עשרה כשרים או גם פסולים, בהגה' רעק"א יו"ד י' רסד כתב שדוקא כשרים, וכ"כ בשו"ת אחיעזר ח"ד סי' לז, ועי' מלמד להועיל ח"ב סי' נב, אולם בשו"ת אגרות משה או"ח א,כג, ב,יט חולק, אבל גם הוא שם סובר שזה בגלל שמקילים גם לצרפו למנין… אמנם באחרונים שם נראה שעיקר הסיבה שאינם מצטרפים זה בגלל שהם פסולי עדות, ואם כן מה שאין בו דין עדות כמו קריאת מגילה די בהם להחשב פרהסיא, אלא שכבר העירו על דברי רעק"א מדוע הצריך עשרה כשרים לעדות, די בשנים כשרים וכל השאר פסולים. סוף דבר מצינו בפוסקים מציאות כזו שלענין פרהסיא צריך דוקא כשרים, אבל יש לעיין אם לדמותו לנושא שלנו. דיון דומה אגב מצינו לגבי קידוש ה' ששם גם נחלקו הפוסקים אם זה דוקא בפני עשרה כשרים, כמובא במנחת חינוך במצוה רצו, ואולי זה כבר דומה יותר לנושא שלנו. בכל מקרה זה לא דומה ממש לנשים, שכן נשים אינן מצטרפות למנין ולא נקראות ציבור, אבל מומר יש לו דין של נכרי.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל