לתרומות לחץ כאן

חשיבות המסכה נגד קורונה

שאלה:

כולנו רואים את ההשלכות של הקורונה. ואעפ"כ רציתי לשאול. לכאו' אנו לא בודקים ס' טרפויות שיש בבהמה ובודקים רק את הריאות, וכל דבר שהוא מיעוט המצוי. וידוע שנחלקו כמה הוא מיעוט המצוי, והחומרא הכי גדולה שאני ראיתי למעשה דברי הגריש"א שיש לחוש מ5%. א"כ אף שהקורונה כל כך מדבקת לא נ"ל שיש 5% הדבקה, וגם אם נאמר שידביק, יש כאלה שלא משפיע עליהם כלל. א"כ מדוע מחייבים אותנו החכמים מסכה ואם תאמר משום פיקוח נפש צריך לחשוש אף לכלשהו סכנה, א"כ אסור לנסוע בכביש שאחוז התאונות בהרבה יותר גדול, ואם נתרץ שאנו מצווים לעשות ככל שביכולתנו מתי שאפשר, אם באמת המסיכה לא הייתה מציקה אה"נ, אבל יש כאלה שהמסכה מפריע להם ללמוד תורה, לומדים פחות טוב בגללה, אולי באמת להם אין חיוב (השאלה היא רק להלכה, שודאי למעשה אין לנו אלא דברי חכמים, שחייבו לשים מסכה)

תשובה:

מה שאין 5% הדבקה זה רק בגלל הריחוק והמסכות, בישיבות שלא הקפידו וחיו יחד, היה למעלה מ95% הדבקה!! בישיבה של הבן שלי יש 800 בחורים ורק 20 לא נדבקו… עכשיו צא וחשוב מה היה קורה אם הם היו אנשים בני 50 ומעלה… כמה מהם היו פשוט מתים ביסורים קשים?!

הצטרף לדיון

23 תגובות

  1. במחילה מהרבנים אך אולי נוכל לקחת את השאלה צעד א' קדימה. גם מתוך אותם פחות 5% שנדבקים ככל ידוע רק פחות מכ-5% מהחולים אכן יפתחו תסמינים קשים או יגיעו לאישפוז (צעירים לפחות) והדרה קושיא לדוכתא. תשגע אלפי אנשים בשביל חשש קל בעלמא? אה"נ שאלו שמתעסקים / נפגשים עם מבוגרים אכן יש לחשוש אך לשגע את כל האוכלוסיה לחשש כ"כ קל?

  2. אם התרוץ של הרב בגלל שכן יש 5% א"כ שאדם יוצא לרה"ר שיש אויר צח ומרחק, א"כ בכגון דא ברור שלא צריך מסכה. או במקום סגור שיש מרחק רב בין האנשים גם לא יהיה צריך, האם באמת כך יהיה הדין לפי דברי הרב?

  3. אילו היה מלאך קטן בא ולוחש על אוזנך שנבחרת להיות מאותם 5% נבחרים, גם היית שואל? [זו שאלה רטורית, לא צריך לטרוח להשיב].

  4. אם המסכה לא היתה מטרידה אותי, הרב צודק שלא הייתי שואל, אבל כיון שהיא מפריעה לי ללמוד, ואני משתדל לשמור מרחק, אבל אם אני צריך גם לשים מסכה כל היום זה קשה לי, ואני לומד פחות טוב, לכן אני שואל, וההנהגה של כלל הציבור שלא חוששים לאיסור טרפה שיש חשש של פחות מ5%, אז אני שואל באמת מה הדין בזה (האם אדם ששומר מרחק מהחבר שלידו בערך 2 מטר, והוא מרגיש טוב, ואין לו תסמינים, והמסכה מציקה לו, האם יכול להקל לא לשים מסכה)

  5. יש לשמור על כל ההנחיות, אינני יודע אחוז כזה או אחר, אני רק יודע שאנחנו מסיימים שבוע זה עם 100 נפטרים בארץ מקורונה!

  6. לענ"ד אנחנו ציבור בני התורה בגלל שאנו קשובים להוראות של אנשים שאין להם דעת תורה, ומכריחים את האדם לשים מסכה גם ברה"ר שחשש ההדבקה הוא אפסי ואף קונסים אותו על כך, כן במקומות שאין חשש הדבקה, האנשים נמאס להם, ולכן מזלזלים בשימת מסכה אף במקום שצריך. לענ"ד הקטן צריכים גדולי הוראה בהתייעצות אם אנשי מקצוע, לבדוק היכן יש חשש אמיתי של הדבקה, ורק שם לפסוק הלכה ברורה שצריך מסכה, ולפטור במקומות שאין חשש הדבקה, כך הציבור יזדהה עם האמת הצרופה, ויקפיד על ההנחיות. אי אפשר לבקש מאנשים להצמיד מסכה לאף 12 שעות ברצף. ואח"כ לתמוה על האנשים שמזלזלים.

  7. מי שאינו חושש לחצות כביש במעבר חצייה (וכ"ש שלא במעבר חציה), אין לו כל זכות דיבור בנושא. הוא הדין מי שמשתמש בכלי חשמל.
    אין כל הצדקה לעצור את כל העולם, לפגוע בפרנסתם של חפים מפשע, לפגוע בבריאותם של כל אלה שטיפוליהם נדחים, לפגוע בבריאות נפשית של רבים, להרוס את החינוך של הבנים והבנות (ושלא יספרו לי על למידה מרחוק. ילד בריא זקוק למורה חי שיושב מולו, לא "שידור חי"), ועדו נזקים רבים רבים לאין שיעור.
    … וכל זה… רק בגלל פחד אולי יש מישהו שידבק, ואם ידבק אולי גם יחלה, ואם יחלה אולי הוא בסיכון, ואם יקבל את זה קשה, אולי יוכל ח"ו למות.
    ומה עושים בשביל זה? משגעים את כל המדינה ואת כל העולם. תוך כדי כך גורמים גם נזק לחולי קורונה בודדים שבאמת חולים קשה.
    מי לא זוכר את הנפטר הראשון, איך שבתו ספרה שכל הזמן כאב לה לשמוע אותו שואל למה לא באים בני המשפחה לבקרו?
    נעזוב רגע את החולה שנפטר כבר. חשבתם פעם על הרגשתם של בני המשפחה שבכל רגע נתון כל ימי חייהם יזכרו את ההרגשה הזו של ימיו האחרונים של בן משפחתם?

    וכשמישהו אומר את הדברים הללו בקול רם, מיד מדברים עליו כעל "שמאלני" שהפגין נגד ראש ממשלתנו הימני. כמה נחמד, אפילו על גדעון סער נשמע בעוד מספר ימים שהוא שמאלני (דרך אגב, הוא שומר שבת. ולמיטב ידיעתי, הערכתו לתורת ישראל וארץ ישראל ולשומרי המצוות גדולה מזו של נפתלי בנט -חובש הכיפה הקטנה- שכביכול מייצג את הציונות הדתית).
    אבל ככה זה בפוליטיקה… זה לא קשור לקורונה. מה לעשות שכאן תפסו על זה טרמפ (לא טראמפ, ההוא שמאגד סביבו את אלה שמתייחסים אליו כאליל, אולי קצת פחות ממה שתומכי נתניהו עושים מנתניהו).

  8. בבית חולים שאני עובד, כל מקרי המוות מקורונה, לא היו באמת מקורונה. בהתחלה חשבתי אולי כן יש איזה אחוז קטן של אמת בסיפורים. היום אני יכול להצביע כמעט בכל מקרה על סיבה אחרת שגרמה למוות.
    אני מניח שהסיפורים האמיתיים (ואני מאמין שאכן יש כאלו!) אינם מתקרבים כלל למקרי המוות משפעת.

    חבר שלי (דווקא חרדי עם דעות קיצוניות, ובכל זאת אנו חברים טובים. ואגב, יש הרבה כאלה שיודעים לכבד את השני למרות דעותיו השונות) אמר לי באירוניה אחרי שנפטרה הגברת ויזל ע"ה (היא היתה בגיל 96 בפטירתה ועם המון מחלות רקע. נוסיף לכך את כאב הלב שלה על בני משפחה שלא יכולים לשהות על ידה ועל טיפול ממש נאה שקבלה), ששכחו לספר שהיה כאן "אסון כפול"… האשה הזו יתומה גם מאביה וגם מאמה.

  9. ר' מ' שליט"א אתה מדבר בניתוק מוחלט ממה שמתרחש סביבך… בימים האחרונים מתו בישראל בכל יום כ50 איש מקורונה!!! בשכונה בה אני מתגורר יש מאות חולים שסובלים ממש, שלוש נשים צעירות עם ילדים נפטרו השבוע מקורונה, שתים מהן ללא כל מחלות רקע, יש לי ידידי צעיר ללא כל מחלת רקע שמורדם ומונשם, אינני יודע אם אתה פשוט שקוע בלימודך ולא בקי בנעשה, או שפיקוח נפש זילא בעיניך…

  10. נכון שהרבה פעמים זה צירוף של עוד דברים, אבל אולי בעפולה לא רואים, מה אומר לך בירושלים כרגע המצב בשכונות גרוע.

  11. O.K אז על המסכות צריך להקפיד בהתאם להוראות משרד הבריאות. מה לגבי התקנות של הסגר הנוכחי? אני מבין שאפשר קצת לזגזג… מי מחליט מתי לשמור ועל מה לשמור? מסקרן אותי מאד.

    אגב, מדוע לא פורסמה תגובתי בעניין הסגר הראשון שכלל גם איסור על תפילה במניין?

  12. אני משתדל לפרסם רק תגובות שמנוסחות באופן נעים לאוזן, גם התגובה הזו לא אהבתי, אבל הפעם פירסמתי מתוך מחשבה שאולי אתה לא מודע מספיק לרוח הנעימה והמחבקת כאן באתר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל