לתרומות לחץ כאן

הכנת קפה בשבת

שאלה:

שלום ניסיתי לברר אצל כמה מפעלים של קפה מה שיצא שכמעט כולם עושים את הקפה בלי לבשל אותו רק קולים אותה אם זה נכון האם מותר לשים את הקפה בכלי שני יש בישול אחר צלי/קלוי?

תשובה:

שלום רב.

לדעת הרבה פוסקים [פוסקי אשכנז בודאי, שכן הם סוברים שיש בישול אחרי קלייה, אבל גם פוסקים ספרדים כמו הגרב"צ אבא שאול ועל פי הבן איש חי], כל קפה שחור (טורקי וכדומה) אסור להכינו בשבת מכיון שהוא לא עבר הליך בישול כלל, וברגע ששופכים עליו מים חמים הוא מתבשל (אף בכלי שני ורבים מחמירים גם בשלישי).

אמנם קפה נמס מותר להכין בשבת מכיון שעבר תהליך בישול בזמן ייצורו, ויש להכינו רק בכלי שני (דהיינו לשפוך מים לכוס וליתן לתוכו את הקפה ולא להיפך), ויש המחמירים בזה ומצריכים להכין את הקפה רק בכלי שלישי (והיינו שימלא מים מהכלי ראשון לתוך כוס ויתן אותם לתוך כוס אחרת ולתוכה יתן את אבקת הקפה).

לענין סוגי הקפה המגורענים, כיום כל סוגי הקפה עוברים את אותו ההליך כמו הקפה הנמס ואפשר להכינו באותה הדרך של הקפה נמס.

אמנם, דעת הגר"ע יוסף שמותר להכין קפה שחור בכלי שלישי, ומשום שלדעתו כלי שלישי אף פעם אינו מבושל, ואף בכלי שני הקל משום שלדעתו העיקר בדעת השולחן ערוך שאין בישול אחרי קלייה, ראה הרחבה רבה בענין זה בילקוט יוסף סי' שיח.

מקורות:

לענין הכנת קפה שחור, טעם האיסור הוא מפני שזה טחון דק ומתבשל בקלות וחשיב קלי הבישול ולכן לכתחילה אין לבשלם אף בכלי שלישי (אף להמבואר במ”ב סי’ שי”ח ס”ק מ”ז לענין פת) כיון שהם דקים וקלים להתבשל כפי שעיננו רואות וכן כתב הערוך השולחן שיח,כח שאף שבדרך כלל כלי שלישי אינו מבשל, עינינו הרואות שקפה מתבשל בכלי שלישי, וע"ע שש”כ פרק א’ סנ”ז, אמנם עי’ באגרות משה או”ח חלק ד’ סי’ ע”ד ס”ק ט”ו שהקל לענין עלי תה בכלי שלישי והוא הדין לענין קפה.

הצטרף לדיון

19 תגובות

  1. בחזון עובדיה (חלק ד' עמ' שיג) כתב שאבקת קפה שהיא קלויה מותר לערות עליה מים חמים מכלי ראשון שאין בישול אחר קליה. ובקפה נמס יש להקל בזה לכל הדעות.

  2. דעתו אכן מחודשת שלא לחוש לכך שהקפה נחשב דבר לח, יש בזה כידוע מחלוקת בסי' שיח בשערי תשובה, ומכל מקום כתב בילקוט יוסף שהחמיר תבוא עליו ברכה, ולכן ודאי אין לעשות זאת בשבת לכתחילה כיון שניתן בקלות לעשות בכלי שני.

  3. כידוע ילקוט יוסף יצא הרבה לפני חזון עובדיה, ובכל מקרה כבר כתב בכמה מקומות שבמחלוקת ילקוט יוסף וחזון עובדיה יש ללכת אחרי האב היות והוא מבטל את דעתו בפני אביו.

  4. שלום וברכה לכולם,
    הדבר פשוט וברור שמותר בשבת להכין קפה שחור אפילו על ידי עירוי ישירות מהמיחם לכלי שני שבו נמצאת אבקת הקפה!
    החומרה של לערות מכלי שני אל כלי שלישי שבו נמצאת אבקת הקפה השחור כדאית מאוד לא בגלל החשש של שיח בשערי תשובה (שהקפה מיד הופך ללח עם השפיכה הראשונית – חומרה שבני ספרד לא קיבלו להלכה, אלא לכל היותר מהיות טוב לרווחא דמילתא ולא יותר), אלא כדאי להנהיג בבית שקפה מכינים בשבת ע"י שמוזג כוס מים מהמיחם, ואז מערה את המים שבכוס לכוס אחרת בה נמצא הקפה, וזאת כיוון שלעיתים מכינים קפה נמס עם טעמים – מוקה וכד' ואז אם יערו ישירות מהמיחם לכלי שני בו הקפה נמצא – עוברים על חשש בישול מהתורה כיוון שבקפה נמס מוקה וחביריו יש חשש של רכיבים שלא עברו בישול.
    אבל לא נוכל לאסור לבני ספרד להכין קפה שחור בשבת אפילו בעירוי ישיר מהמיחם לכלי שני, כך פסק הרב עובדיה שהרוב המכריע והבולט מבני ספרד כיום הולכים לאור פסיקותיו.

  5. אינני יודע על מה יצא קצפך, דעתו של הגר"ע יוסף הובאה בתשובתי בבהירות… אגב ראה בילקוט יוסף שהמחמירים שלא לערות ישר מהמיחם על הקפה תבוא עליהם ברכת הטוב, חבל שכבודו בתגובתו מונע טוב זה מבעליו..

  6. ראשית אני מתנצל מעומק הלב, אין כוונתי להרע חלילה, אני רגיש מאוד לעיקר הדין ולחומרות בנפרד (אגב אני אישית שנים רבות מחמיר שלא לערות ישירות מהמיחם) אלא שיודע אני כמה בעלי תשובה טריים קוראים את התשובות וחשוב לי שיבינו את ההבדל בין עיקר הדין לחומרות (ואכן היטבתם לציין שהגר"ע מקל אפילו בכלי שני, אלא שבתגובות נכתב "ודאי אין לעשות זאת בשבת לכתחילה" ומניסוח זה עולה שמה שרוב בני ספרד מתירים לכתחילה מעיקר הדין, אצלכם ההיתר הופך לדיעבד גם לבני ספרד וזו הנקודה שהפריעה לי בכנות)

    לגבי הילקוט יוסף, אכן כדבריכם, אבל חזון עובדיה חשיב כמשנה בתרא בנושא ושם אין כל צד להחמיר, אפילו לא צד קל.

    ושוב אציין את הידוע לכבוד מעלתכם, אני מעריך אתכם מאוד ומוקיר את פועלכם, ואם לא הייתי חש כלפיכם אהדה רבה, לא בטוח שהייתי טורח להאיר ולדייק את משנתו של הגר"ע כאן באתרכם הקדוש והנעלה!

  7. אינני יודע מנין עשית את הסקר "רוב בני ספרד", כאשר יש ויכוח כזה בין גדולי פוסקי ספרד, מדוע כה פשוט בעיניך שלא כדאי להורות לכתחילה לערות לכוס אחרת? זה כל כך קשה?

  8. אני מבקש להתנצל מעומק הלב, אין לי שום רשות או יכולת להורות הלכה, אני עושה מה שרבותיי מורים לי, ומהמעט שזכיתי ללמוד כך ההוראה לבני ספרד.
    אין לי כוונה חלילה להכנס למחלוקת, אני מבקש שתמחלו לי בלב שלם אם הפרעתי חלילה או מנעתי טוב מבעליו, לא זו כוונתי כלל, אלא כל כוונתי הייתה להבחין בין עיקר הדין לחומרות שאינן מעיקר הדין ולא יותר.

    בחרתי לסיים את הדיון בדברים מתורתו של רבי נחמן מברסלב בנוגע למחלוקות ושורשן, כולי תקווה שתקראו ותמחלו לי אם חלילה פגעתי בכבוד מאן דהוא מכם או מהקוראים באתר.

    באמת הצדיקים והכשרים, כל אחד ואחד כוונתו רצוייה לשם שמיים.
    הליטאים ,החסידים, ברסלב, חב"ד, כל אחד יש לו את רבו או את האדמור שלו, ואת הצדיק שהוא יונק ממנו.
    וכל אחד הקב"ה אוהב, כיוון שכולם כוונתם לשמיים.
    אז מדוע יש מחלוקת ביניהם? למה כל כך הרבה דרכים? למה כל כך הרבה נתיבים? אומר רבנו כי אי אפשר שיהיו דעותיהם שוות לגמרי.
    אמרו חז"ל: "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות" (ברכות נח ע"ב)
    כשם שהפרצוף (שמראה על חכמת האדם) שונה בין אדם לאדם, כך אי אפשר לצפות משניים שאינם שווים בצורתם שיחשבו אותו דבר, לכן מוכרח שיהיה שוני בדעות ובדרכים ובהנהגות.
    וכולם טובים וכולם קדושים וטהורים!
    וככה זה חייב להיות, ואומר רבנו שמיום בריאת העולם אין שני צדיקים שווים זה לזה, וכל הצדיקים שהיו לפניו לא היו כמוהו וכל הצדיקים שיהיו אחריו לא יהיו כמוהו.
    בין תלמידי הבעש"ט הייתה אהבה גדולה, אבל אחד היה הולך ועוסק בחסדים ובצדקות, השני לא היה זז מביתו ומלימוד התורה שלו.
    ולא בא האחד לשני ואמר לו אתה לא מתבייש, לך וצא לעסוק בחסד וצדקה!
    אלא ידעו שזה שורשו וזה שורשי. זה מעשה שלו וזה מעשה שלי. כל אחד יש לו חלק בתיקון העולם, ועובד את השם לפי שורש נשמתו ולפי עניינו.
    ועיקר השעשוע של השם יתברך, שיש לו כל כך הרבה גוונים של צדיקים, הוא לא רוצה שטנץ.
    וזה ישראל אשר בך אתפאר. בכל יהודי יש התפארות מיוחדת, נקודה מיוחדת שבה הקב"ה מתאפר בו, נקודה שאין לאף אחד אחר.
    אבל מה עושה היצר הרע?
    בגלל כל המגוון שיש, יצר הרע לוקח את זה למקום שבמקום שכל אחד יסתכל על הטוב והפאר שבחברו, ועל הגוון של חברו והיופי שבו, ובמקום שיבין שכך השם רוצה לנהל את עולמו וזה הנחת של השם, אז היצר מכניס מחלוקות ושנאת חינם ומתחיל האחד להעיר ולבקר את חברו וחושב שרק הדרך שלו היא אמיתית, והדרך של חברו קלוקלת חלילה.
    אומר רבנו שהבעל דבר מטעה את הלב עד שכל אחד נכנס לו היצר בדמיון ומראה לו שכיביכול חברו נוטה מן האמת, והאמת לא אצלו, ואני חייב להביא אותו לאמת.
    כי הבעל דבר נרגן, מפריד, אלוף, איש מדנים שרוצה לחרחר ריב ולהפריד בין אחים, עד שלפעמים רואים שני אברכים צדיקים עם מחלוקת כל כך גדולה שהשם ישמור ויציל, ואחד לא מכיר את השני ולא יודע שגם השני צדיק וישר ורוצה לעשות רצון השם.
    ואיפה שורש הבעיה? שאין הידברות.
    אם שני האברכים או שתי הקבוצות היו יושבים ומדברים שיחה לב אל לב וכל אחד היה מגלה את פנימיות לבבו ופנימיות רצונו – לעשות רצון השם בשלימות, לא היו מחלקות. אבל היצר הרע לא נותן להם לשבת יחד ונעשית מחלוקת גדולה שאפילו כשהם כן יפגשו כבר, הם כל כך פגועים מהמחלוקת וכל כך אטומים אחד כלפי השני מרוב הקפדות ומחלוקות.
    כל היהדות החרדית זה מקשה אחת ואין באמת שום שינוי, כולם רוצים לעשות את רצון השם, זה בתורתו, זה בתפילתו, זה בהפצותו, זה בהתבודדותו, וזה בצדקותיו.
    רבנו מגלה לנו את הסוד, אל תעיז לבקר את חברך כי הוא לפי שורשו ועניינו, ושזה הנחת רוח של השם יתברך.
    אל תנסה לספח אף אחד לנחלתך, שמע את חברך ותן כבוד לדעותיו, אל תנסה להטיף לו ותהיה בעמדת מקבל.
    לא לעשות תחרות מי צודק ואצל מי האמת.
    אהבת חברים, דיבוק חברים, לקבל מהשני. זו הדרך!

  9. דבריך יפים ונכונים, ולא הבנתי על איזו מחלוקת אתה מדבר, אני רואה כל הזמן רק אהבת חברים. אני רואה מחלוקת וגישות שונות בהלכה אבל זה מצויין, ואין בזה כל בעיה.

  10. על אילו מחלוקות אני מדבר?

    זה מתחיל במחלוקות בהלכה, שזה בסדר, זו דרכה של תורה! אבל לצערי יש מבני אשכנז שלא כל כך מקבלים את הגישה של חלק מפוסקי ספרד(אני חלילה לא מתכוונן ספציפית לאף אחד ואני מניח שגם מקרה הפוך קיים אם כי פחות נתקלתי בזה)

    זה ממשיך בחלק מבני ספרד שלא מוכנים לפתוח ספרים ממהדורות מסויימות בהלכה רק מכיוון שעורכי הספר לא הכניסו כלל פוסקים ספרדיים מסויימים ועצומים אלא רק פוסקי אשכנז מוזכרים שם(שזה לכשעצמו מקומם חלק מהאנשים)

    עוד זה מגיע לחלק מהסמינרים וחלק מהישיבות הקדושות שלא תמיד ששות לקבל אנשים מסויימים רק בגלל המגזר או העדה אליה משתייכים.

    עוד זה מגיע להורים שמסרבים לחתן את ילדיהם עם מוצא כזה או אחר אפילו שמדובר בבתים יראי שמיים ששומרים קלה כבחמורה.

    עוד זה מגיע לפלגים מסויימים ביהדות החרדית שלא יעזו לאכול משחיטות של פלגים אחרים יראי שמיים לא פחות.

    ואין צורך להוסיף על דבריי, אני מניח שבמהלך שנות הכרותינו יכולת ההתנסחות שבה ברך אותי השם יתברך מוכרת לכבודכם, והלוואי שאזכה להשתמש בה רק לשם שמיים.

    באהבה גדולה וכנה,
    שגיא

  11. אינני רוצה להכנס לעצם הפרטים, כי זה באמת לא הנושא לנו, אבל בדבריך דברים שנתונים לפרשנות, ויש דברים שהם ממש בשוליים של השוליים של החברה, השדרה המרכזית הרחבה של רוב הציבור הוא אהבה וחיים משותפים, והאמן לי שאני יותר שנים בציבור, ומעורה במקומות הכי מפורסמים מבחינת ישיבות ומוסדות וכו', תמיד היום שם ספרדים רבים וטובים, ותמיד היתה בין כולנו ידידות רבה אהבה ואחווה. אם תחפוץ לדעת מה לדעתי הבעיה, שיש אנשים שנהנים ללבות שנאה לצרכים מסויימים שלהם שלא אנקוב בדוגמאות כדי שלא יתפרש כביכול אני מדבר על זה או אחר, הם נכונים לפלג ולשסות כדי להרויח איזה רווח לעצמם, וכך זה נשמע כאילו יש מחלוקת איומה ונוראה וחבל.

  12. אכן חבל והלוואי שהצדק איתך, אני נוטה להאמין שאהבת ישראל היא המכרעת כי זה רצון השם, ואם לוקחים את זה חלילה לכיוון של פלגים עם גדרים והיבדלות או מפלגתיות אז אני בטוח שזה לא משמח את בוראנו כלל ועיקר.
    אני לא זכיתי ללמוד בישיבה כיוון שרק בגיל מאוחר יחסית (לקראת סוף שנות ה-20 לחיי) זכיתי לבוא ולהסתופף בקהל הכשרים והיראים, אבל בדימיוני זה מתוק בהרבה מחלק מהסיפורים שאני שומע

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל