לתרומות לחץ כאן

להעביר מרק חם מכלי לכלי על הפלטה

שאלה:

אני רוצה לשמור קצת מרק חם מסעודת ליל שבת לסעודת יום שבת. לכן אנו מכינים סיר גדול של מרק לסעודת שבת. בנוסף מכינים על הפלטה סיר קטן עם קצת מים. בעת שמורידים את המרק מהפלטה שופכים קצת מרק לסיר הקטן בשביל סעודת היום.
נשאת השאלות דלהלן:
1) האם אפשר להעביר את המרק עם מצקת ולא בשפיכה?
2) האם אפשר להוריד את סיר המרק על השש ורק אז להעביר מרק לסיר הקטן שיושב על הפלטה? ומה הדין בדיעבד, שכבר הורידו את הסיר מהפלטה?
3) האם צריך לשים מראש סיר קטן על הפלטה או שאפשר לשים את הסיר הקטן על הפלטה בשבת ולשפוך לשם את המרק?
רב תודות על התשובות

תשובה:

שלום וברכה

אין צורך לשים סיר לפני שבת. הכי טוב לשפוך ישר מהסיר לתוך הסיר הריק, כך זה מכלי ראשון לכלי ראשון, כאשר אתה מעביר לכלי אחר זה כבר נכנס למחלוקת הראשונים האם כלי שני דינו כצונן או לא, שרבינו יונה כידוע החמיר בזה ובפרי מגדים פסק כמותו להלכה והובאו הדברים בביאור הלכה בסי' שיח סעי' ד, ולכן הגם שבני אשכנז נהגו להקל בענין זה למעשה בשעת הצורך, עדיף להחמיר, והגר"ע יוסף כידוע החמיר בזה מאוד.

במקרה שכבר הורידו את סיר המרק מהפלטה והניחו על השיש זו כבר בעיה, כיון שכבר יש לנו כאן איסור חזרה, תנאי איסור חזרה זה "עודו בידו ודעתו ולהחזיר", לכן בעוד הסיר בידכם לפני שהוא מונח על השיש תשפכו ממנו ישר לסיר העומד על הפלטה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רב תודות על התשובה,
    ומה הדין בדיעבד, היינו שכבר הורידו בטעות את סיר המרק מהפלטה לשיש. האם מותר לשפוך מתוך סיר המרק לתוך סיר אחר שכבר עומד על הפלטה מלפני שבת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל