לתרומות לחץ כאן

כיצד לחלק את הכסף שהופקד אצלי והמפקיד נפטר

שאלה:

שלו' וברכה כבוד הרב,

עבדתי לפני שנתיי'ם בערך, בתור שכיר כעוזר למבוגרים.

היהודי שעבדתי במתן עזרה לו היה מקבל מדי פרק זמן כסף מהבת שלו לצרכיו, והיא למיטב הבנתי היתה רשומה כאפוטרופוס שלו. פה אציי'ן שיש גם בן בתמונה, ושמתי לב שהיה מתיחות בינם לגבי האפוטרופסות על האבא ולא כל כך היו מסתדרים ושווים בינהם..

על כל פנים, מאחר ואביה לא תמיד היה בצלילות ובריכוז מספק, היא היתה הרבה פעמים מוסרת לי את הכסף כמו גם אביה,
שיהיה באחריותי כדי שלא יאבד או יגנב מאביה על ידי העובדים הזרים או סתם גנב.

האב קנה לו ארנק עם רצועה בכדי לשים בו את הכסף שקיבל מהבת, ארנק שעלה אם לא טועה אני בסביבות 100 שקלים פחות או יותר, וגם ארנק לכסף קטן, והיה מבקש ממני מספר פעמים כמו הבת שאשמור אותו/אותם בביתי וכל פעם כשאבוא אליו אקח ואביא סכום כסף קטן מתוך הסכום הגדול.

לא ששתי לעשות את הדבר הזה כי לא רציתי להכנס באחריות זו אם יקרה משהו לארנקים עם הכסף ונדמה לי שאמרתי זאת גם לבת וגם לאבא ואם זכור לי נכון הם ענו לי בענין כזה שגם אם יקרה משהו לארנקים והכסף אז לא נורא.

לימים הפסקתי לעבוד עם היהודי הזה והחזרתי לבת את הכספים הנ"ל אך עדין הארנקים נשארו בביתי למרות שאם זכור לי נכון ההיתי מבקש ממנו או ממנה או משניהם שאני רוצה להחזיר להם את הארנקים כבר.

לא עבר זמן והיהודי הזה נפטר לבית עולמו והתקשרתי לשאול בזמנו בבית ההוראה ממונות למי עלי להחזיר את הארנקים לבן או לבת ונענתי שעלי להשיבו לבן. היה בכוונתי לעשות זאת וביקשתי את הפלאפון שלו מאחותו אך מעשה שטן וכנראה הבת החלה לחשוב שיש לי איזה ענין איתו מולה ולא רצתה לתת לי את המספר שלו ואף היא מאז לא עונה לפניותי, ניסיתי ב 144 וגם להודיעו במיל דרך מישהו שהיה לו את כתובתו אך הדבר לא צלח והארנקים מאז אצלי וגם 20 אגורות שנשארו שם.

אני פונה לכבוד הרב עם הדברים הנ"ל בכדי לבחון אם ואיזה חיוב יש עלי ביחס לארנקים עם ה20 אגורות שבהם, בחושבי שאולי לא הסברתי ופרטתי היטב את הדברים לפני שנתיי'ם למורה ההוראה לדיני הממונות.

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

עליך להשיבו לבן של הנפטר. הוא היורש הבלעדי לפי התורה. יש עליך דין שומר אבדה על הארנק והכסף. ואם תצליח לאתר אותו תחזיר לו את הממון שלו שירש.
בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל