לתרומות לחץ כאן

הזמנה שלא סופקה בזמן

שאלה:

שלום רב אני הזמנתי שולחן וכיסאות דגם מידה וצבע מסויים לפני פורים למעשה עד היום לא קיבלתי שום דבר כשבועיים לפני פסח דיברתי עם המוכר והוא אמר לי שהשולחן כבר מוכן רק הוא לפני צבע והוא מקווה שלמרות הקורונה הכל יהיה מוכן בזמן, לאחר הפסח הוא אמר שהיה בעיה עם הצבעי בשל נגיף הקורונה, לאחר מכן הוא טען שהוא לא יודע איזה צבע בכלל הוא נתן לנו את המספר של הצבעי ודיברנו איתו לאחר מכן הוא טען שההזמנה מתעכבת בשל הרמאדן, לפני שלושת השבועות הוא טען שהזמין את סוג הבד רק הגיע בטעות משהוא אחר והוא צריך להמתין.
מדובר ביהודי חרדי ואני לא חושב שהוא גנב אך בכל אופן שילמתי לו כ40% ועדיין לא קיבלתי כלום.
ברצוני לדעת האם מבחינה הלכתית אני יכול לדרוש לבטל את המקח ולקבל את הכסף חזרה במלואו, למרות שלטענתו העלויות עד עכשיו היו גבוהות יותר ממה שקיבל בפועל, במידה וזכותי לתבוע ביטול מקח האם אני צריך לשלם את ההוצאות שהיו לו, ואם כן האם אוכל לבקש את הסחורה לפחות מה שמוכן עד עכשיו תמורת תשלום ההוצאות.
באם אין לי אפשרות לבטל מה אני אמור לעשות, להמתין שיועיל בטובו להתקדם.
והאם יש לי איזה זכות מצד ההלכה לבקש פיצוי כל שהוא, גם במידה ולו יצוייר הוא יספק לי את הסחורה ה' יודע מתי.

תשובה:

שלום וברכה,

הזמנת שולחן וכסאות שעברו חמשה חודשים ולא סופקה ודאי שזוהי עילה לביטול המקח. ולכן הקונה יכול לבטל את המקח ולדרוש החזר כספי מלא. אין חובה לקונה להשתתף בהוצאות שהיו בגין ההזמנה.

אם הקונה מוכן להמתין להזמנה ומוותר על ביטול מקח, לא יוכל לדרוש פיצוי כספי.

בהצלחה.

מקורות:

בנתיבות סימן קצ ס"ק ז כתב שקונה שמעכב את התשלום עד שיהיו לו מעות, המקח בטל, והמקח שבידו גזל, כיון שמכר ע"ד לקבל כסף מיד. ומכאן ניתן להוכיח גם להיפך שהמוכר לא מספק את הסחורה בזמן הראוי המקח בטל" שע"ד לא שילם שיגיע באיחור כ"כ גדול. והכסף שביד המוכר הרי הוא גזל.

כל זה נכתב גם אם נאמר שחל הקניין על הריהוט שקנה. אבל אם נאמר שאין כאן קניין כיון שרק נתן מעות עבור מטלטלים, וכן הריהוט שהזמין אינם תחת יד המוכר, ודינו כמקח על דבר שלא בא לידו שלא חל המקח, כ"ש שבזה יוכל לבטל את העיסקה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל