לתרומות לחץ כאן

השקייה בשמיטה – כמה מותר?

שאלה:

שלום, צמחייה בחצר מותר להשקות בשנת השמיטה ויש צמחייה שצריכים פעמיים שבוע מים אם לא מקבלים מים הם נהרסים?
ולגבי לואיזה והדס ששתולים כבר באדמה מותר להם מים בשנת השמיטה?

תשובה:

שלום רב

הכלל היסודי בהשקייה בשמיטה [וכך הוא גם בשאר המלאכות שאסורות רק מדרבנן], שכל פעולה שתכליתה להציל את העץ או את רוב פירותיו מהפסד גמור מותרת בשמיטה, אבל אם הנזק הוא הפיך או שהוא רק בחלק מהפירות, אין היתר להשקות. ולכן, אם המצב הוא כזה שללא אותה השקייה הפירות לא יהיו ראויים לכלום, יהיו קטנים מאוד ולא ראויים לאכילה, מותר להשקות מה שנצרך כדי להציל מההפסד הזה.

וכך גם במקרה שלך, ודאי אין להשקות כפי הרגיל, אלא להתייעץ עם גנן מה המינימום השקייה נדרש כדי להציל את השתילים מנזק משמעותי בלתי הפיך.

מקורות:

ראה חזון איש שביעית סי' כא ס"ק יז – יח, ואף שמלשונו שם נראה שההיתר קיים רק כשכל הפירות עלולים להפסד, בסדר השביעית להרב שפירא תלמידו ציין ששמע מפיו שגם אם רוב הפירות יפסדו הדבר מותר. ושיעור זה נמדד הן בכמות הפירות הן בגודלם ובכשירותם לאכילה או שימוש אחר להם הם מיועדים. וע"ע שו"ת המבי"ט ח"ב סי' סד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הסברתי שמה שצריך פעמיים בשבוע זה כדי שיגדלו טוב, כאן הנושא כמה צריך כדי שלא ימותו, לזה מספיק פחות, תתייעץ עם גנן כמה צריך.

  2. עציץ שאינו נקוב וגם כל ענפיו יש תחתיהם כיסוי, מותר להשקותו כרגיל כשהוא בתוך הבית, אבל אם הוא נקוב או ענפיו יוצאים לצדדים, רק לפי הכללים הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל