שינוי במלאכת טוחן ובורר – שינוי במהות

שאלה:

שלום
ידוע שבמלאכה מהתורה אם עושים אותה בשינוי אזי עוברים רק מדרבנן כגון אם גזז ציפורניו בכלי חייב ואם חתך בידו או בשיניו חייב מדרבנן,
ועבור מלאכה דרבנן מועיל שינוי ופטור לגמרי
האם ומתי מועיל שינוי גדול למלאכה מהתורה כגון במקרה שעושים שני שינויים בבלילה עבה – שם נאמר במקרה הצורך, אם הבלילה תשחיר או אם שכח או אם צריך להאכיל תינוק וכדומה .
מה הדין לגבי שינוי במלאכה מהתורה מתי יהיה מותר ואם בכלל?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

במלאכת טוחן וברר בלבד מצאנו הגדרה חדשה ברעיון של השינוי ואסביר: בכל שינוי, בעצם המלאכה נעשית ובאופן של מלאכה, רק כיון שזה נעשה בשינוי האיסור הוא דרבנן. במלאכת טוחן, למשל קציצת ירקות לפני הסעודה, או מעיכת בננה בכף וכדומה, יש הגדרה אחרת, שכאשר זה נעשה בשינוי גדול וסמוך לאכילה, זה כלל לא מתפרש כמלאכה אלא כדרך אכילה. וכמו שהתירו הוצאת עצם מהפה ואין בזה בורר, וכמו שהרא"ש התיר לשתות דרך מפית, וזה בעצם כל הרעיון של תנאי בורר, שבאופן זה זה נראה דרך אכילה ולא לאוצר. כלומר הנושא אינו "גודלו" של השינוי, אלא שבאופנים מסויימים זה משנה את המהות.

יום טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מצאנו את זה גם במלאכת לש כמו שציינתי שני שינויים בבלילה עבה יועיל במקרה הצורך ( שכח, לצורך תינוק , אם הבלילה תשחיר עד שבת כמו באבוקדו וכדומה )
    בלש אין זו דרך אכילה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל