אשר יצר לפני נטילת ידיים של בוקר

שאלה:

1. אם אני קמה כשהאיר היום, מתפנה וחוזרת עוד לישון קצת (לא נוטלת ידיים של בוקר כי בקומה יש רק כיור בתוך חדר השירותים)
האם עלי לברך אשר יצר או לחכות אחרי נטילת ידיים של בוקר?
2. אם קמתי, נטלתי ידיים של בוקר ואז שוב נרדמתי, אצטרך ליטול שוב עם/ללא ברכה?
תודה!

תשובה:

שלום וברכה

אדם שמתעורר בבוקר, גם אם בכוונתו לחזור לישון, יטול ידים שש פעמים, גם אם הכיור בשירותים, עדיין לענין הטומאה של הלילה זה יועיל, כמו כן, מה שבכוונתך לעשות בבוקר כשאת קמה סופית תעשי אז… בזוהר החמיר מאוד שלא ללכת ארבע אמות ללא נטילת ידים, והגם שיש הקלה בזה כאשר הכל בבית אחד, אבל עדיין לא משתהים בלי נטילה. כמו כן נגיעה בנקבי הגוף ללא נטילה יש בה סכנה. לכן תחילה נוטלים ידים, וגם אחר כך יש ליטול כדי שלא להפסיד את האשר יצר. הרי אם חוזרים לישון ואחר כך כשקמים כבר צריכים שוב לשירותים, או למנהג הספרדים אפילו אם סתם עבר חצי שעה, הברכה שאת מברכת כבר לא תועיל למה שהתחייבת עתה. לכן נוטלים שוב ידים ומברכים אשר יצר ללא ברכת על נטילת ידים. ברכת על נטילת ידים היא רק בנטילה שלפני התפילה. יש לדעת שיש שתי סיבות שונות לנטילה בבוקר: סיבה ראשונה רוח רעה, על חיוב זה אין ברכה. סיבה שניה, כהכנה לתפילה בנקיות או ככהן שהיה מתקדש בכיור בבית המקדש לפני עבודתו, על זה מברכים, אבל לענין זה אם שוב יצטרכו לשירותים לפני התפילה, הנטילה בבוקר עכשיו היא לא מועילה, לכן רק על הנטילה הזו האחרונה שאחרי השירותים שלפני התפילה, עליה מברכים על נטילת ידים, וכפי שביאר זאת המשנה ברורה בהרחבה בתחילת סי' ד'. אדם שבכל זאת נטל ובירך וחזר לישון, דינו כמו כל מי שישן ביום שנוטל בלי ברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל