שאלה:
בס״ד
האם יש מקום להחמיר לפתוח בקבוק יין שסגור בפקק שעם קודם השבת?
ראיתי בשמירת שבת כהלכתה שכתב בפשטות שמותר וכן משמע לכאורה באו״ח שי״ד בדברי המ״ב ס״ק יז
אומנם בס״ק ח׳ בסוף דברי שהביא משם המג״א משם הרמב״ם משמע שכל נקב אסור לפחות מדרבנן בנידון דידן וה״ה לכאורה גם בפקק שעם שביין ואע״פ שיש כמה צידודים לקולא חדא שאינו אלא דרבנן ועוד דפסיק רישא דלא ניחא ליה הרי הרמ״א ועוד הרבה אחרונים כמובא ממש בהמשך דברי המ״ב ס״ל שפסיק רישא בדרבנן אסור?
תזכו למצוות.
תשובה:
אין כאן נושא של נקב, הנקב המדובר שהזכרתו הוא בעשיית פתח, כאן הפתח קיים ומה שאתה נועץ את הפותחן בשעם אינו עשיית פתח. אינני מכיר מחמירים בזה.
לרב שלום,
אדייק שאלתי- רציתי להבין את הטעם שאין בעיה לנעוץ הפותחן בפקק. דרך גוזמא האם מותר לקחת פקק כל שהוא ולנעוץ בו בסתם בשבת-מה ההבדל ?(אשמח למקור שמשם אוכל להבין את העיקרון להיתר).
לקלקל סתם אסור לכאורה משום סתירה, כאן זה מותר כמו כל התזת מגופה ראה סי' שיד.
השאר תגובה