שאלה:
שלום וברכה
האם לדעת השו"ע שאוסר הטמנה מצד אחד זה מדובר על ערב שבת בדבר המוסיף הבל או אפי' בשבת בדבר שאינו מוסיף הבל?
תודה רבה!
תשובה:
לדעת הסוברים שהטמנה במקצת מותרת אין הבדל בין אם עושה זאת בשבת או לפניה, אולם דעת השו”ע בסי’ רנג שהטמנה במקצת אסורה, ולדבריו גם בערב שבת אסור, ובאור לציון ח”ב פרק יז כתב, שאף שנהגו הספרדים בזה כהכרעת הרמ”א שהטמנה במקצת מותרת, אין להקל בכך אלא בערב שבת. רבים מהספרדים קיבלו בזה את הוראת מרן השו”ע לגמרי, שלא להתיר הטמנה במקצת גם לא בערב שבת, וכמדומה שכן דעת הגר”ע יוסף.
ישר כח,
התשובה שעניתם לי לכאו' מתאימה להטמנה בדבר המוסיף הבל שאסורה אפי' בע"ש, ובזה יש שנהגו להקל בע"ש ורק בשבת להחמיר, ויש שהחמירו אף בע"ש.
אני התכוונתי לשאול על הטמנה בדבר שאינו מוסיף הבל כגון לעטוף בשמיכה – בלי אש בכלל, שזה אסור רק בשבת כמבואר בשו"ע, בזה רציתי לדעת מה הדין כשטומן בחומר כזה רק בצד אחד, האם גם בזה השו"ע יאסור?
תודה רבה
בודאי המחלוקת היא גם בהטמנה בדבר שאינו מוסיף הבל, כאשר זה נעשה בשבת.
ראיתי כעת בתהלה לדוד רנז ס"ק ט בסופו (בסוגריים) שנוקט בפשיטות דבדבר שאינו מוסיף הבל לכ"ע אין הטמנה מצד אחד, ומציין שכ"כ שו"ע הגר"ז במהדורא בתרא ס"ק ב.
לא הבנתי רבני האתר אסרו לשים מרק במצקת או בצלחת מרק בשבת שזה לא מוסיף הבל וכן הטמנה במקצת? לספרדים
לא הבנתי, לשים מרק בצלחת זו הטמנה במקצת? לא הבנתי את דבריך.
למה לא נקרא לזה הטמנה במקצת בדבר שלא מוסיף הבל שהרי זה מצדדים
הטמנה זה נתינת דבר על גבי הכלי לצורך שמירת חום, כיסוי מאכל בכיסוי אחד לצורך עצם הכלתו, אינה הטמנה כלל, גם אם זה מכוסה מכל צד.
מה ההגדרה של אינו מוסיף הבל אם כן
כאשר אני לוקח סיר חם ועוטף אותו היטב בשמיכות שלא יפוג חומו.
השאר תגובה