לתרומות לחץ כאן

איך יתכן שיש כמה מצוות ששקולות כנגד כל המצוות?

שאלה:

שלום הרב,
רציתי לשאול מהי העבירה החמורה ביותר בתורה?
אני מאמין שרצח זו העבירה הכי חמורה(כמו שכתוב ברמב"ם), אבל לא מובן לי מדוע חכמים כתבו על כל כך הרבה עבירות שהם הכי חמורות בתורה?
כגון לשון הרע, כמו שכתוב בשער הזכירה: "נמצא תלמוד תורה גדולה שבכל המצוות, וכנגדו לשון הרע חמור שבכל העוונות."
ובספר פלא יועץ כותב שחילול ה' היא העבירה הכי חמורה: "חלול השם ידוע שהוא חמור מכל עברות שבתורה עד שאמרו רבותינו ז"ל (יומא פו, א) שאינו מתכפר אלא עם תשובה ויסורין ויום הכפורים ויום המות."
בשולחן ערוך ובזוהר כתוב שהוצאת זרע לבטלה היא העבירה הכי חמורה: "אסור להוציא שכבת זרע לבטלה, ועון זה חמור מכל עבירות שבתורה".
ויתכן שיש עוד עבירות שאמרו עליהם שהם הכי חמורות רק שאני לא יודע מה הם.

שאלתי היא, איך יתכן שעל כמה עבירות חכמים כתבו שהם הכי חמורות בתורה? הרי אם לדוגמא לשון הרע זה הכי חמור, אז לא הגיוני שחכמים יכתבו על עבירות אחרות שהם הכי חמורות.

תודה רבה!

תשובה:

שאלתך נכונה, והיא אגב גם נכונה לגבי מצוות, תלמוד תורה שקולה כנגד כל התורה וגם ציצית שקולה כנגד כל המצוות, ומה עם תלמוד תורה בצד אחד וציצית בצד השני וכו'. וכן אמרו שצדקה וגמ"ח שקולות כנגד כל המצוות, ראה ירושלמי פרק א מפאה, וכן אמרו בירושלמי ברכות פרק א לגבי שבת, וכן אמרו בנדרים ל"ב לגבי מצות מילה.

בספר הדר יעקב לרבי יעקב חיים סופר ראש ישיבת כף החיים מבאר ענין זה, שיש מצוות שהם פרטיות, ואין להן קשר עם כל המכלול של המצוות, ויש מצוות שהן כלליות, כלומר אדם שאינו שומר שבת זה לא פוגע רק בשמירת השבת שלו, אלא בכל צורת היותו יהודי שומר מצוות, ועל זה אמרו שהמצוה שקולה כנגד כל המצוות, כלומר זה לא בא למעט מצוות אחרות, אלא בא להגדיר מצוה זו כמצוה כללית שבלעדיה חסר בכל צורת היהודי שבו, והוא פגם בכל שאר קיום מצוותיו.

רעיון הנראה כאמת.

יום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל