לתרומות לחץ כאן

מתנות להוצאות נישואין שנתינו בין האחים

שאלה:

אנו במשפחה היינו רגילים לתת מתנה לחתונה לכל אחיין 450 ש"ח לפני זמן מה עוררו שנים מהאחים שיש להוריד הסכום ל 300, סוכם שכיון שחלק מהמחתנים כבר קיבלו עבור 4 ילדים הסכום הגבוה, כל משפחה תקבל עבור 4 הראשונים שמחתנים את הסכום הגבוה והשאר 300 [חוץ מאחת שבין כך יש לה רק 2 ילדים היא תקבל הגבוה עבור שנים] עכשיו אחת אומרת שאחרי הקורונה כל מה שהיה היה ועכשיו שהרבה הפסידו יש לין רק 300 בלי חשבו אפילו לאלו שזה להם הילד השני, האם יש התחייבות בדברים שהסכימו, והאם יש כאן מעין סבלונות שחלק נתנו 450 ע"ד שיקבלו כן לילדיהם.

תשובה:

שלום וברכה,

מתנות שנותנים אחד לשני עבור עזרה בהוצאות החתונה, בעבר הייתה המתנה על מנת שיחזיר לו בשמחה שלו. ומתנות אלו נקראים בחז"ל 'שושבינות'. וכבר בזמן הבית יוסף לא נהגו לתבוע את המתנות, וכל אדם שנותן מתנה זה טוב ליבו, ואם המקבל לא מחזיר לא ניתן לתבוע אותו. 

ולכן ברור שההסכמה שעשו האחים שכל אחד ייתן מתנה מכובדת עבור נישואי הילדים, אולם מי שקיבל מתנה לא חייב להחזיר, וכל שמחה זה מתנה חדשה ללא תנאי החזרה.

בהצלחה ורוב שמחות.

מקורות:

שולחן ערוך אבן העזר הלכות קידושין סימן ס

כשנושא אדם אשה, דרך שריעיו ומיודעיו שולחין לו מעות כדי שיתחזק על ההוצאה שמוציא במשתה, ואלו המעות נקראים שושבינות. ושושבינות זו אינה מתנה גמורה, שלא שלח לו זה אלא שאם ישא הוא אשה יחזור וישלח לו כמו ששלח לו; לפיכך אם נשא זה אשה ולא החזיר לו השושבינות, ה"ז תובעו בדין ומוציא ממנו. ויש בזה כמה חלוקים, ולפי שבזמן הזה לא נהגו לתבוע תביעה זו ראיתי שלא להאריך בזה. 

וכ"כ בערוך שהלחן שם. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל