לתרומות לחץ כאן

אתר אינטרנט הפתוח בשבת

שאלה:

שלום,
אני עוסק ב"שיווק שותפים", אני עובד עם חברות שמוכרות מוצרים מסוימים בחנות וירטואלית, וע"י שאנשים לוחצים על הקישור שלי באתר ומופנים לחנויות עצמם או משתמשים בקופון שלי, אני מקבל עמלה על כל מכירה (התשלום הוא תשלום משוקלל של כל החודש ומחברה בבעלות גוים – כנראה). יש ברשותי שתי אתרים שונים ושתיהן נמצאים על שרתים של גוים ויכול להיות גם שהשרתים מטופלים בשבת ע"י גוים איני יודע.
א. אתר אינטרנט א' – שבו "קישורים מפנים" לאתרי קניות אחרים (כנראה חנויות של גוים אבל אולי גם יהודים אין לי מושג) ואני מקבל עמלה כאשר מתבצעת מכירה דרך הקישורים הללו, וכן רוב המשתמשים שנכנסים לאתר זה הם גוים, ומעט מהם יהודים.
ב. אתר אינטרנט ב' – יש בו קישורים רגילים לאתרי קניות (כאשר איני מקבל על זה עמלות ושום שכר), וכן יש בו קישור לאתר הראשון שלי, ז"א אין בו שום עניין מסחרי אלא רק מידע חיוני בלבד.

האם יש בעיה שהאתרים יהיו פתוחים בשבת? אם לא, האם ממידת חסידות יש עניין לסגור (אני משתמש כרגע בשירות HolyClock, אבל זה עולה הרבה כסף) וכן אשמח אם תפרטו האם לסגור ע"פ הזמן באזור שלי בלבד או ע"פ האזור של כל מבקר באתר או שתיהם ביחד? תודה.

תשובה:

שלום רב.

אתר (הפועל אוטומטית) הפונה לרוב העולם ורוב הנכנסים לאתר הם נכרים, אין צריך לעשות דבר, ומותר להשאירו פתוח בשבת (כמובן במקרה שלא יהיו יהודים שיצטרכו לתחזק ולתפעל אותו).

אך אם רוב הפעילות על ידי יהודים, לכתחילה יש לדאוג לסוגרו בשבת, ישנם כמה דרכים לסגור אתרים בשבת בלא שיהיה נזק בקידום ובפעולת האתר (ניתן לראות אפשרות לעשות זאת באתר זה).

במידה ואין דרך לסוגרו בשבת, יש למוכרו לשבתות לגוי, וישנם כמה דרכים כיצד לעשות זאת, בשו”ת אגרות משה או”ח חלק ד’ סימנים נ”ה – נ”ח כתב כמה שטרות מכירה לגוי, ופירט את סדר עדיפותם, אך אם גם זה אינו אפשרי ניתן בשעת הדחק להשאירו פתוח.

מקורות:

ניתן לעיין בתשובה דומה שנכתבה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל