שאלה:
האם מישהו שנהג להחמיר בהבדלה בדברים (לא בתפילה או על היין) ולומר נוסח מלא בלי שם ומלכות: ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה, ולסיים בלי שם ומלכות ברוך המבדיל בין קודש לחול.
אם נהג כך שלוש פעמים יש כאן נדר ולא מספיק שיאמר מעתה ואילך: ברוך המבדיל בין קודש לחול? ולא יוצא ידי חובת הבדלה בדברים אם לא אמר את הנוסח המלא? כמובן, בלי שם ומלכות.
השאלה גם לפי האשכנזים וגם לפי הספרדים.
תשובה:
כיון שיש שיטה כזו, היא שיטת רבינו יונה ועוד, זה בהחלט הנהגה טובה שיש לומר עליה בלי נדר. באופן כללי בהנהגות טובות כעין אלו, סומכים על המודעה של ערב ראש השנה, שם התנית מן הסתם שכל הנהגה טובה שלא תתנה שתהיה בלי נדר לא תהיה מחייבת.
מועדים לשמחה.
אז מצד הבדלה בדברים בכל מקרה יוצא ידי חובה גם אם לא קיים את הנדר עצמו ולא אמר את הנוסח המלא לחומרא? ומותר בעשיית מלאכה מיידית?
השאלה גם לפי האשכנזים וגם לפי הספרדים.
כן, אבל למה לא לומר את הנוסח המלא? מה כל כך קשה?
השאר תגובה