לתרומות לחץ כאן

הבטחה של לקוח לרכוש את המוצר ביד שתים

שאלה:

שלום כבוד הרב רציתי לשאול בענייני קניית רכוש יד שניה ..הייתי אמורה לקנות שידות ממשפחה בירושלים והם שמרו לי את השידות למרות פניות של קונים אחרים. ברגע האחרון לא יכולתי להגיע לירושלים בזמן שהיא ביקשה ובעקבות זה ביטלתי את הקניה ממני..כמובן שרציתי מאוד וגם התנצלתי..האם אני צריכה לשלם לה מחיר מלא על השידות בכל זאת בגלל שהיא שמרה לי אותם ואמרתי לה שתשמור לי??

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר סיכמתם בדיבור סופי עם המשפחה שאת קונה מהם, והם סמכו על דיברך ונמנעו מלמכור לאחרים, יש לעמוד בדיבור, ואין לשנות. האיסור לשנות מהדיבור במקרה כזה נקרא 'איסור מחוסרי אמנה'. אמנם אם נולדו סיבות בלתי צפויות שלא ניתן לקיים את הדיבור יש להקל בדבר.

בכל מקרה לא חל חיוב פיצוי כספי על הפרת הדיבור. אבל אם יש אפשרות לקיים את הדיבור ואין סיבה מחודשת לבטל את הדיבור, יש לאכוף את ההבטחה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן רד. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום, היה לי מקרה קצת דומה, ביקשתי לרכוש ביד 2 וסיכמנו שאבוא לראות את החפץ, אתמול בערב כתבתי למוכר 'שכנראה שארצה לסגור' וסיכמנו לראות היום בערב זה אומר שלא סגרנו סופית ולא הבטחתי כלום, הוא כתב לי שיש עוד משפחה שרוצה אבל הם עדיין לא תיאמו זמן לראות את המוצר, ביקשתי ממנו בינתיים להקפיא את המכירה עד שאבוא והוא כתב לי בחזרה שכמובן הוא ימתין והמשפחה השנייה תמתין עד אחרי הפגישה איתי במידה וירצו לקבוע, לבסוף בלילה מצאתי משהו יותר טוב וסגרתי איתם, הזדרזתי לכתוב למוכר שאני מצטער ולא אבוא כי מצאתי משהו אחר, הוא קצת התעצבן וכתב לי 'העיקר ביקשת לשמור לך עד הערב', אני מרגיש לא נעים, והאם עשיתי משהו לא בסדר מבחינת ההלכה? האם אני חייב לשלם לו משהו?

  2. לא סוכם סופית שאתה קונה, ואם הייתה בא לראות ולא נהנה ודאי שלא הייתה קונה, ולכן אין כאן איסור של "מחוסרי אמנה" והיה מותר לבטל את הפגישה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל