לתרומות לחץ כאן

שימוש במכשיר שמיעה בשבת

שאלה:

כשהייתי בשידוכין נודע לי שהיא לובשת מכשירי שמיעה. לא ביררתי כלום ולא שאלתי אותה כלום כי היה לי ברור ומחוור באופן של פשיטא ומה ההוו"א אחרת. ברור שבשבת היא הולכת בלעדיהם וכפי שהיה עם בחור בישיבתינו שגם השתמש במכשירים בימות החול בלבד. והנה לחרדתי התברר לי לאחר החתונה שהיא כלל לא מתוכננת להסיר את המכשירים הללו. אז בקשר למוקצה של זה ואולי גם להוצאה – זה עניינה הפרטי. אך איך אוכל לשוחח איתה? ובכלל לעשות קידוש אפלו לידה?

תשובה:

שלום רב.

מעיקר הדין מותר כאשר המכשיר מופעל מערב שבת להשתמש בו אף כאשר ניתן להסתדר בלעדיו, ומותר לדבר לאוזן מי שלובש מכשיר שמיעה בשבת, וכן מותר לשנות את עוצמת השמע של המכשיר. אך כיון שיש מהפוסקים הסוברים שאסור לדבר לאוזני מי שלובש מכשיר שמיעה, אם ניתן לחשוש לשיטה זו בקלות ודאי שראוי לעשות כן, במקרה שלך אין לומר לה כלום.

להחליף בטריות בשבת – אסור.

שבוע טוב.

מקורות:

דעת הרבה פוסקים שאין חשש בשימוש במכשיר זה כאשר הוא פועל מערב שבת, כיון שהשינויים הזעירים שנעשים בזרם החשמל בשעת הדיבור למכשיר זה אינם נחשבים למלאכה אפילו לדעת החזון איש שבכל מעגל חשמלי יש בונה וסותר, וכך פסק האגרות משה או”ח חלק ד’ סימן פ”ה והגרש”ז אוירבך זצ”ל בכמה מקומות (ר’ בשמירת שבת כהלכתה פרק ל”ד הערה ק”י שהובאו דבריו וכן במנחת שלמה חלק א’ סי’ ט’ אות ב’) וכן פסק היביע אומר ח”א או”ח סי’ י”ט), וכך הובא גם בשם החזון איש עצמו שהורה לרב אחד שנזקק למכשיר שמיעה שיכול להשאירו דלוק מערב שבת ולהשתמש בו (אמנם אין ללמוד ממכשיר למכשיר בזה). אמנם דעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל שאסור לדבר באופן ישיר לאדם המשתמש במכשיר שמיעה הובאה דעתו בארחות שבת פרק כ”ו סעיף ל”ג, והובאה שם גם דעתו של הגר”נ קרליץ בענין זה ע”ש.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה זאת אומרת "שינויים זעירים אינם נחשבים למלאכה"? וכי אם אני יעשה "רק" גומא אחת בקרקע ויכניס לשם "רק" גרעין בודד זה לא יחשב למלאכה כיון שבס"ה מדובר ב"זריעה זעירה"?

  2. כוונת הרב המשיב היא שבנוגע למלאכה, יש דברים שאינם ניכרים ואינם נתפסים כמלאכה אצל בני אדם מחמת חוסר חשיבותם ואי יכולת לקלוט שנעשו, והם לא מלאכה, כמו ריכוך כוס חד פעמית בדרך אגב על ידי שתיית תה וכדומה, הנושא אינו כמות המלאכה אלא המבט על המעשה מבחינת התפיסה האנושית.

  3. מחילה מכבוד הרבנים אך עדיין לא הבנתי – מה ההבדל בלדבר לרמקול בין שהרמקול סמוך לפה או סמוך לאוזן? ומה זה "לא ניכר ולא נתפס כמלאכה"? בפרט כשמדובר בפסיק-רישא!

    יצויין כי כפי שציינתי בגוף השאלה – לא היתה לי שום הוו"א שהיא תגע במוקצה הזה בש"ק כפי שקרה עם הבחור בישיבה ומשום כך אפילו לא עלתה על קצות דעתי אפשרות שכזאת או צורך בבירור! הדבר היחידי שכן ניסתי לבדוק (אם כי לא בהצלחה מרובה ומבלי לפרט מדוע) זה איך היא שומעת בלעדיהם כדי שאוכל לבחון האם יש סיכוי לשיחה בשבתות וכשראיתי בשבת שבע-ברכות נחרדתי לנפשי! לא העליתי על קצות דעתי אפשרות הזויה שכזאת ואם הייתי יודע מכך לפני האירוסין – הייתי עושה חושבים! מאז ומעולם ידעתי שיש להתרחק מכל מיני קולות והתירים וירא-שמים יצא ידי כולם. כל דבר שיש בו שאלה קטנה ביותר – להתרחק ממנו כמו מאש! והנה פתאום, יש מתירים, ועוד על בסיס שבועי ולא משהו חד-פעמי מכורח השעה! ואני צריך להסתמך על קולות כאלו ואחרים!

  4. הדיבורים שלך הם יצר הרע של ממש!!! אני אומר לך שמותר ואתה הולך להרוס את השלום בית הטרי שלך!!! בהלכה צריך לדעת משקל של דברים, ואתה נוהג בצורה מעוותת לגמרי. עזוב את הנושא וחייה חיים יפים ומאושרים עם שאתך הצעירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל