לתרומות לחץ כאן

דבר גוש על נוזל מועט בצלחת

שאלה:

שלום עליכם. בהלכות שבת. לסוברים שאין דבר גוש מבשל, כיצד יש להתיחס לדג/עוף רותח הנלקח מהסיר בו בושל, במזלג על מנת להינתן בצלחת שיש בה שאריות נוזל לא מבושל כגון רוטב סלט?

תשובה:

שלום וברכה

באופן עקרוני ודאי יש לחשוש לכך. יש סברא להקל במעט מאוד נוזל שאין בו חשיבות, או בדבר שהחום מזיק לו [על סברא זו סמכו לגבי קוגל חם שמניחים לצידו מלפפון חמוץ שאינו מבושל, משום שהחום עושה את המלפפון פחות טעים ואין בבישול הזה תועלת], אבל לכתחילה יש להחמיר.

יתר על כן, אפילו בלח שנצטנן נהגו להחמיר לכתחילה, כגון שרוצים לקחת עוד מהחמין של שבת ולהניח בצלחת אחר שהנוזל שבה הצטנן, שאם החמין – גושי התפוחי אדמה היו בחום שהיד סולדת בו, יש להמנע מלהניח דבר גוש [כמו תפוח אדמה או חתיכת בשר] ישר על הנוזלים שהצטננו, כיון שאנחנו נוקטים כדעת הפוסקים שדבר גוש דינו ככלי ראשון, ושיש בישול אחר בישול בלח שהצטנן.

מקורות:

ראה ארחות שבת פרק א סעי’ סב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה פסיר דלא ניחל. זה לא כדרך. זה לא יגיע לחום שיסב. לא בטוח שיש איסור חצי שיעור בשבת. אין לדבר סוף. האם אלו טענות?
    לכאורה?

    האם יש אזכור לניגוב מצקת לפני 100 שנה?

  2. 1. לא הבנתי למה זה לא ניחא ליה, הרי הוא אוכל בסוף הכל ובודאי נוח לו שזה חם. 2. פסיק רישא דלא ניחא ליה אסור להלכה, ולא פסקינן כשיטת הערוך. 3. אם זה לא יגיע לחום שהיד סולדת לא דיברנו, המדובר הוא כאשר זה יגיע ליד סולדת שזה אגב לחומרא 45 מעלות בס"ה. 4. את שתי שאלותיך האחרונות לא הבנתי.

  3. תודה
    אסביר
    לא נוח לו בחימום הרוטב של הסלט כלל . מהיכי תיתי.
    ממילא
    פסיר דלא ניחל הוי אומר זה דרבנן עכ"פ
    נוסיף
    האם עוף מחמם רוטב בצלחת ל45 מעלות…. עד אז העוף כבר נאכל… ואף לולא זאת הרוטב לדעתי לא מגיע ל45 מעלות… בפרט שאם העוף היה רותח לא היו מצליחים לאכול אותו ב45 מעלות….

    הוספנו שהחזון איש הסתפק אם יש חצי שיעור בבישול ואם אכן לא מגיע ל45 אז בפחות לחזון איש הנל צד גדול להתיר על פיו שאין כלל בישול

    כמו כן זה לא כדרך בישול לכאורה זה מתעסק במקסימום ולכאורה כל זה צירופים להתיר

    כמו כן הערתי שלא שמענו לפני 100 שנה פוסקים שחששו לשאריות נוזל במצקת בכוס ובמקרה שלנו לרוטב על צלחת כי זה לא חשוב . ומכל טעמים אלה אני שואל מדוע נקטינן להחמיר?

  4. רוטב של הסלט זה לא ניחא ליה אבל שאריות מרק זה ניחא ליה.
    אם לא מתחמם לא דיברנו, דיברנו כששופך לשם משהו רותח וזה מתחמם.
    דין מתעסק לא שייך כאן, אלא רק דבר שאין מתכוין אבל זה פסיק רישא.
    לא שמענו לפני מאה שנה כי לא היינו אז ולא דיברנו עם הרבנים דאז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל