לתרומות לחץ כאן

לדרוך על עשב דשא בשבת

שאלה:

אני חובב אסטרונומיה, ויש לי כמה טלסקופים, חלק מהם בא על חצובה, שזה תלת רגל, וטלסקופ אחר בא על משטח גלגלים שהכנו במיוחד עבורו, ויש אפשרות להסיע בתוך החצר ממקום למקום בעת הצורך, ויש טלסקופ נייד שאנו מניחים אותו על שולחן שאנו לוקחים איתנו לחצר. אני ואחי נוהגים לערוך את התצפיות לרוב מהגינה, ולא על הבלטות, שאם משהו יפול, עדיף על האדמה מאשר על הריצפה, כי היא יותר רכה, וגם העשב יכול לרכך את העוצמה, בנפילה. התקופה הזאת צומחים עשבים בגינה, שזו תקופת החורף. אני חושש שאם אלך על העשבים, הם יושחתו. או אם אניח את החצובה של טלסקופ זה או אחר, או אם אניח את השולחן של הטלסקופ הנייד, זה גם יכול ללחוץ על העשבים, ובטח ובטח אם מסיעים עליהם, טלסקופ גדול על גלגלים. אז רציתי לשאול אם כל עוד אינני קוטף אותם, ורק דורך, או מניח עליהם חצובה או שולחן, או מסיע עליהם, טלסקופ עם גלגלים, האם יכול להיות עם זה בעיה.?

תשובה:

שלום וברכה

סוג הליכה או הנחת חפץ שאינה מחייבת שהדשא יתלש [כלומר זה אינו פסיק רישא, לא בטוח יתלש] מותרת כיון שאין כוונה לכך, אבל אם סוג השימוש מחייב שיתלש אסור. יצויין, שגם כאשר בסך הכל בסוף מצוי מאוד שנתלש, אבל בכל פסיעה בפני עצמה אין הכרח שיתלש – מותר. לכן יש ללכת בזהירות, כדי שלא תהיה פסיעה כל שהיא שהיא בהכרח תולשת.

מקורות:

ראה שו"ע סי' שלו ומשנה ברורה שם ס"ק כד-כה, וע"ע שש"כ פרק כו הערה סז, סט.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בפסיעה, אין מצב לתלישה. כמו כן בהנחת חצובה או שולחן, גם אין מצב לתלישה. לכל היותר, השחטה מן הסתם, בשל ההליכה עליהם או הנחה עליהם חצובה או שולחן.

    אבל בהסעה של טלסקופ יחסית גדול עם גלגלים על פניהם, לא זכור לי מצב של תלישה, אבל שאלתי, בגלל שמצב כזה יכול לקרות. מכאן שלפי מה שכתבת כמו בפסיעה שאם מצוי מאוד שיתלש, אך אין הכרח שיתלש, מותר, אז בהסעה של הטלסקופ על פני העשבים, אף פעם לא בדקתי אם נתלש משהו, וממילא אין בכוונתי לתלוש אותם. מה גם שבחושך קשה לעקוב אחרי זה. האם לפי כך מותר להסיע את הטלסקופ על פני העשבים? יצויין שיש לטלסקופ משטח גלגלים שהוכן במיוחד עבורו, והגלגלים נוסעים על פני העשב.

    ובקשר להנחת חצובה או שולחן על העשב, הבנתי, אין בעיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל