לתרומות לחץ כאן

לימודי חול בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב אם הבנתי נכון, אז לגבי לימודי חול בשבת, זה מותר במידה ומטרת הלימוד שלי היא כדי להחכים, אפילו אם יש עוד מטרה של להצליח במבחן, וקל וחומר שזה מותר גם אם אין מטרה שנוספת על "כדי להחכים". האם זה נכון, גם אם מה שאני רוצה ללמוד זה בעצם המקצוע שאני לומד במהלך ימות החול? אני לא רוצה ללמוד רק בשביל מטרת פרנסה, אלא גם מטרתי להחכים בנושא הזה. תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

אכן, באופן זה מותר ללמוד, אבל כמובן לא לימוד שרגילים ללמוד תוך כדי כתיבה ותירגול בכתיבה, שמא יכתוב.

מקורות:

בשולחן ערוך סימן ש”ז סעיף י”ז הובאו ב’ שיטות אם מותר ללמוד בשבת דברים אחרים לבד מדברי תורה, וכתב המשנה ברורה שם ס”ק ס”ה שהמנהג להקל בזה, אך לירא שמים יש להחמיר בזה. ויעוי’ בסימן ר”צ סק”ג כתב שלא ירבה בדברים אחרים יותר מדאי. במה דברים אמורים, כשמטרת הלימוד היא כדי להחכים, אבל כאשר כל המטרה היא לצורך הצלחה במבחן עיין בשמירת שבת כהלכתו פרק כ”ח הערה קס”ח – ר”ו – ר”ז שהגרש”ז אויערבך זצ”ל דן לאוסרו משום איסור הכנה משבת לחול.

בכל מקרה אין לומר בפיו על דברים אף אם הם מותרים לעשותם בשבת שעושה זאת לצורך מחר, כמבואר במשנ”ב סי’ רצ סק”ד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אוקי, תודה כבוד הרב
    רק לא הבנתי, מה הכוונה "לא לימוד שרגילים ללמוד תוך כדי כתיבה ותירגול בכתיבה, שמא יכתוב."
    אם זה לימוד שאני רגיל ללמוד תוך כדי כתיבה במחשב ותרגול בכתיבה במחשב, אסור? את המקצוע הזה אני לא רגיל ללמוד תוך כדי כתיבה ותרגול בכתיבה על דף נייר אמיתי שלא במחשב. אולי עשיתי את זה כמה פעמים בעבר, אך לא נראה לי יותר מאיזה חמש פעמים ואני לומד כבר יותר מחצי שנה.

    המון תודה

  2. מותר ללמוד מספר כאשר אתה רגיל ללמוד ממחשב כי באופן זה אין חשש שתבוא לכתוב, כוונתי היא למשל לימוד חשבון שרגילים ללמוד תוך כדי תירגול, וזה יכול להיות גם אדם שלומד היסטוריה ורגיל להחזיק דף בצד ולכתוב את התאריכים לשינון וכדומה.

  3. שלום כבוד הרב

    א' – האם התשובה הראשונה בעמוד זה מתאימה גם אם הלימוד של המקצוע הוא בחול המועד ולא בשבת? (אני הכותב המקורי של השאלה, דרך אגב).
    אני נהנה מההתעסקות בלימוד ההוא, ודווקא יש לי הרגשה שזה יצער אותי אם אאלץ להפסיק להתעסק בזה למשך שבוע, האמת שכבר הצטערתי אתמול על זה.

    ב' – ואם אני מפתח תוכנה שאולי אחליט לנסות למכור אותה (בשביל להבהיר: אני לא מפתח אותה כרגע בתור עובד בחברה, וגם לא שכר אותי אף אדם לצורך הפיתוח שלה) האם מותר לעבוד עליה בחול המועד אם אני עושה את העבודה עליה לא רק בגלל רצון למכור אותה (הבהרה: יש רצון למכור אך כפי שאמרתי, שרק "אולי אחליט לנסות למכור אותה"), אלא גם בגלל ההנאה והרצון להתנסות בתכנות (לא בהכרח כדי להחכים במקרה הספציפי של העבודה על התוכנה הזו, כי אולי לא אלמד מידע חדש לצורך המשך העבודה עליה, אך כן יש הנאה ורצון להתנסות בתכנות).

    תודה כבוד הרב וחג שמח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל