לתרומות לחץ כאן

מונה מים דיגיטלי בשבת

שאלה:

שלום לרב בית שיש בו מונה דיגיטלי של מים מותר להשתמש במים בשבת אם אפשר מקור להבין ענין? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

יש לבדוק איזה מונה מים מותקן אצלכם, יש מונים שיש להם כשרות, של המכון הטכנולוגי להלכה או של משמרת השבת. מונה מים שאין לו כל כשרות אכן זו בעיה להשתמש בו, כיון שבמונים היום כל הוצאת כמות מים מהברז מפעילה את החיישנים ומבצעת רישום של הפעולה. אמנם היה מקום לצדד בזה כיון שהוא דבר שאינו מתכוין והמלאכה מתבצעת בריחוק ואינה ניכרת, ואפשר שאיה מתייחסת לאותו אדם שהוציא את המים, בדומה למצלמות אבטחה בשבת המותקנות על בתי עסק ואעפ"כ אנחנו עוברים ברחובות, אבל הכרעת הפוסקים שזה אינו דומה, ראשית שם מדובר בפסיק רישא דלא ניחא ליה שזה יותר קל, בשונה מכאן שלולי המונה אין לך מים, כך שודאי ניחא לך שכל המערכת תעבוד כראוי. שנית, כאן הפעולה ישירה מאוד. לכן הכרעת גדולי הפוסקים לא להשתמש בכאלו מונים בשבת, אלא להכין בקבוקי מים קודם השבת לשתייה ולנטילת ידים [לגבי השירותים המצב יותר קל, ראשית יש ענין של כבוד הבריות, ויש לצדד שכל הרישומים האלו אסורים רק מדרבנן כיון שזו כתיבה שאינה מתקיימת ועוד, ובדרבנן הקלו משום כבוד הבריות], שנית לשימוש העכשוי יש מים בניאגרה והמים נצרכים לשימוש הבא…

לכן יש לעשות מאמץ ולהחליף את המונה, גם אם זה כרוך באיזו עלות בסיסית [לאחרונה עבר חוק שרשויות המים חייבים להחליף בלי לקחת תשלום, אבל אינני יודע אם זה כבר נכנס לתוקף].

בהצלחה רבה

מקורות:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הגר"ח קנייבסקי באופן חריף מאוד, הגרי"ש אלישיב, הגר"נ קרליץ ועוד רבים. אין ויכוח שצריך מונה כשר, יש הבדלים בין המונים השונים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל