לתרומות לחץ כאן

טעות בהגרלה

שאלה:

תלמידי חדר למדו בע"פ וההנהלה הודיע כי כל כיתה שלמדו ממנה עשרה תלמידים תיכנס להגרלה שתיערך בין כל התלמידים על 10 פרסים גדולים. כשנעשתה ההגרלה שכחו להכניס רשימה של כיתה אחת להגרלה. הזוכים קבלו כרטיסי טיסה והוזמן להם כרטיסים על שמם ורק כעבור יומיים נודע לאחד האחראים שכיתה אחת לא הוכנסה להגרלה. מה הדין . כמובן שיש בעיה קשה להחזיר ולעשות את ההגרלה מחדש כי זה ביטול כרטיסים שהונפקו על שם התלמידים וכו'. האם יהיה נכון לחלק לפי אחוזים כמה תלמידים הם ביחס לכל הקבוצה ולערוך בינם הגרלה על כרטיסים לפי אותם אחוזים. כלומר אם היו 100 תלמידים ומתוכם 10 לא נכנסו והיו עשר פרסים. יעשו גורל על 10 אחוז כלומר על עוד כרטיס אחד. יש לציין שמדובר בילדים לפני בר מצוה ונערים עד גיל 19.

תשובה:

שלום וברכה,

גורל שאירע בו טעות – שכחו להכניס פתק של אדם אחד בגורל – בטל הגורל. אם התנו שההגרלה תהיה ע"ד ההנהלה ניתן להקל בדבר אבל אם לא התנו כך מראש, והתלמידים הינם מעל גיל 13, הגורל בטל. ויש לעיין כיצד להתגבר על הבעיה.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה שו"ת חוות יאיר סימן סא והובא דבריו בפת"ש חו"מ סימן קעה. טעם החוו"י שכל גורל הוא על פי ה' וכשנערכה ההגרלה שלא כהוגן אינו על פי ה'. וראה בשו"ת מהרי"ל דיסקין קו"א סימן ה אות ז שכתב דווקא בגורל שנעשה על פי כגון בעזרה, אבל גורל שערכו מעצמם אינו בטל אלא אם יש קלקול. ויש לדון בגורל כזה אם התנו עם התלמידים עבור התמדה בלימודם, שיתכן ומחויבים על פי דין כדין שכירות פועלים. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל