לתרומות לחץ כאן

משחקי קלפים לילדים

שאלה:

שלום וברכה רציתי לשאול לגבי משחק שמשחקים הילדים בקלפים, שמי שהופך את הקלפים מקבל אותם, האם יש בזה איסור של משחק בקוביא, והאם צריכים להחזיר את הקלפים שהרויחו ממשחק זה. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

במשחקים מסוג כזה ישנם שתי נדונים הלכתיים. א. האם נקנה למשחק שהרוויח במשחק. ב. האם יש בזה איסור גזל.

לגבי קניין, יש מחלוקת האם במשחק של הימורים יש משום אסמכתא. י"א כיון שאין בידו אם ינצח או לא גמר ומקנה. וי"א דוקא אם הדף שמשחקים עליו שייך לשניהם, אבל אם לא קנוי להם לא חל קניין ולא זכה הצד שמנצח.

בילדים קטנים אין קניין, ולכן בלאו הכי לא חל קניין ויש להודיעם שיכול הצד המפסיד לחזור בו.

לגבי הדין האם מותר לשחק במשחקי הימורים, נחלקו בזה הרמב"ם והראשונים לדעת הרמב"ם יש בזה אבק גזל, אם היה יודע שמפסיד לא היה משחק, ולא מקנה בלב שלם. ולדעת הראשונים האיסור משום שאינו עוסק בישובו של עולם. ואם יש לו עבודה אחרת אין איסור. ולכן בקטן שאינו מתעסק ומתפרנס מכך אין איסור.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן רז סעיף יג. וסימן שע ובנו"כ שם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הפיכת הקלף אינו הגבהה. מאחר וצריך הגבהה טפח וי"א שלושה טפחים.
    קניין סיטומתא – מסתבר שאין מנהג שייך במשחק ילדים ולא שייך לומר על כך סיטומתא.

  2. אין איסור בזה אם הילדים מסכימים, בתשובה השבנו שאין קניין בהפיכת הקלפים ולא ניתן להכריח את המפסיד לתת את הקלפים.

  3. חשבתי שגם "אם הילדים מסכימים" עדין יש איסור לשחק במשחקים שכאלו שיש אחד מרוויח את הקלפים של השני.
    ממש כמו ההימורים שאסמכתא לא קניא.

    האם יש הבדל בין ילד לגדול שקטן מקנה אסמכתא או שמא זה לא אסמכתא כלל או שמא גם לגדול במקרה של משחקי קלפים יהיה מותר לקחת "אם מסכימים"
    אודה על הביקור בענין כי יש לי תלמידים בכיתה שמשחקים בזה

  4. אם הילדים מבינים שאכן ילדים אינם ברי קנין, ואם צד המפסיד מחליט שלא לתת את הקלפים הוא רשאי ואין להתרעם עליו – מותר, אבל מסופקני אם זה יעבוד אצלכם בכיתה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל