לתרומות לחץ כאן

לבן שהבטיח ליעקב את הצאן הנקודים – איך חל ההסכם?

שאלה:

למה מכירת הצאן בין לבן ויעקב לא היתה בעיה של אסמכתא בקניין?

תשובה:

שלום וברכה,

הגמרא אומרת כלל באסמכתא : כל דאי אסמכתא הוא. אדם שמתנה אם יהיה כך אני יתן כך, כיון שתלה את הנתינה שלו אם היה או אם לא יהיה, כוונתו היתה שלא יצטרך לתת ובטוח היה שיהיה כך, ולא יצטרך לתת, ולכן לא חל ההתחייבות. אבל ביעקב ולבן, לא התנו אם יהיה, אלא חלקו את השכר שוולדות שיהיו נקודים יעברו ליעקב, וולדות שיהיה ללא נקודים יהיו ללבן, והיה כאן שכר עם תנאי, כאשר לבן היה בטוח שהשכר של יעקב יהיה מועט, ובסוף לא כן היה.

אלא שהקשו הפוסקים מדוע חל התנאי הרי זה התחיבות על דבר שלא בא לעולם. שאם מקנה אדם דבר שעדיין לא הגיע לעולם לא חל ההקנאה, ולבן הקנה ליעקב וולדות שעדיין לא באו לעולם, וא"כ לא תחול ההתחייבות. התרומת הדשן פסקים סימן קל תירץ שיעקב קנה את הבהמות של לבן לעניין הוולדות, ואם קונה פרה לוולדות שלה חל הקניין גם בדבר שלא בא לעולם.

הקצות סימן שלב ס"ק ב תירץ שבשכירות – אם התנה לעובד שישלם לו דבר שלא בא לעולם חל ההתחייבות – חל חובת תשלומים גם אם הבטיח דבר שלא בא לעולם. ולכן התחיבות של לבן ליעקב הייתה תמורת עבודתו שעבד בצאן לבן, ולכן חל ההתחייבות גם על הוולדות שעדיין לא באו לעולם.

עוד תירץ הקצות (שם) שקודם מתן תורה חל קניין גם בדברים שלא באו לעולם. ולכן חל ההתחייבות של לבן ליעקב. ובזה תירץ גם את הקושיא איך מכר עשיו את הבכורה ליעקב, הרי זה דבר שלא בא לעולם, עדיין לא היה עבודה במקדש. ותירץ הקצות שקודם מתן תורה ניתן להקנות גם דבר שלא בא לעולם.

בהצלחה רבה.

מקורות:

קצות החושן סימן שלב ס"ק ו:
וזה נראה לענ"ד בענין יעקב ולבן בעקודים נקודים דהו"ל וולדות דבר שלא בא לעולם וקנה יעקב מלבן בשכירות דנקנה אפילו דבר שלא בא לעולם. מיהו בפסקי מוהרא"י סי' ק"ל כתב בהא דצאן לבן דקנה יעקב משום דהו"ל כאומר קני בהמה לולדות ע"ש. ולפי מ"ש אתי שפיר משום שכירות דנקנה בדיבור אפילו בדבר שלא בא לעולם. ועיין מ"ש בסימן (ער"ה סקי"א) [רע"ח סקי"ג] בשם הריב"ש (סי' שכ"ח) בענין בכורה שקנה יעקב משום דקודם מתן תורה דבר שלא בא לעולם נמי נקנה א"כ ה"ה צאן לבן:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל