לתרומות לחץ כאן

יציאה מדירה באמצע שנה כאשר לא חדשו את החוזה בכתב

שאלה:

שלום רב,
מזה כ-3 שנים אנו גרים בדירה ללא חוזה בכתב (למרות שדרשנו זאת מספר פעמים מהמשכיר), ובכל שנה המשכנו את החוזה בשיחת טלפון על בסיס החוזה הראשוני, עם שינויים בתעריף דמי השכירות.
בפעם האחרונה עקב העלאה נוספת בשכ"ד, ביקשנו שוב מהמשכיר חוזה בכתב בכדי להבטיח את עניין השכירות ובכדי לעגן מס' סעיפים חשובים שיאפשרו לי נקודת יציאה בחוזה וזמן התראה מראש בעניין העלאת שכר הדירה.
מזה כ-5 חודשים והמשכיר עדיין לא נענה להביא לידי כתב חוזה שכזה, בטענה שהיה עסוק ושכח.
במקביל מצאנו דירה אחרת ואנו מעוניינים לעזוב בעוד כחודש וחצי.
האם חלה עליי חובה לפצות את בעל הדירה עד תום תקופת השכירות על פי החוזה הראשוני מלפני 3 שנים? (או על פי ההסכם בע"פ האחרון).

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

משכיר ושוכר שחתו על חוזה בשנה ראשונה ואח"כ המשיך השוכר לגור, תנאי החוזה ממשיכים, אבל ההתחייבות של זמן השכירות לא ממשיך, ויכול השוכר לצאת באמצע השנה – ובלבד שיודיע על כך חודש ימים לפני עזיבתו.

ולכן אינכם חייבים להמשיך עוד סוף השנה, ומשאלתך ניכר שלא היה חוזה בע"פ אלא תוכנית לכתוב חוזה, וכיון שלא נחתם החוזה בפועל, אין התחייבות להישאר עד סוף השנה.

בהצלחה.

מקורות:

חוזה שלא חודש והמשיכו לדור בלא חוזה, התנאים שהיו בתחילה  מחייבים לגבי המשך השכירות – ראה שו”ע חו”מ סימן שיב סעיף ט.

וראה שם סעיף יד מבואר שבמקום ששוכרים דירות רק פעם בשנה, והשוכר המשיך חודש אחר אחר השנה הראשונה, חייב למלאות את כל שנתו, משום שלא נהוג להשכיר באמצע שנה. ולא אמרו שהטעם כבסעיף ט שע”ד התנאי הראשון דר. מוכח שלגבי זמן השכירות הדין שונה, ואם אין זמן מיוחד להשכרת בתים, יכול לעזוב באמצע השנה, ובלבד שיודיענו זמן הראוי – ל’ יום. וכן מובא בערוך השולחן שם סעיף כד. [בביאור הגר”א [שם ס”ק כג מבואר שסעיף יד שייך לסעיף ט, והסיבה שחייב למלא את כל השנה משום שע”ד השנה הראשונה המשיך. ולדבריו גם לגבי הזמן אומרים שע”ד החוזה הראשון נמשך וחייב השוכר למלא את שנתו. ודלא כערוך השולחן. ובבתי דין נהוג שאינו חייב לסיים את השנה].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אבל היה חוזה בע"פ? לא סתם נשאר שם, אלא היה דיבור בע"פ. לכאורה צריך לברר מה אמרו בע"פ, אבל אם אמרו שאנו ממשיכים הכוונה היא באותם תנאים בדיוק כולל הזמן.

  2. מה אמרתם בע"פ? האם דיברתם לחתום על חוזה, זה לא נחשב להתחייבות. צריך לומר בע"פ שאנחנו מתחייבים לכל החתום בחוזה ולעשות קניין. ללא זה אין שום תוקף לדיבור.

  3. ראשית תודה רבה על תשובתכם.
    בשיחת הטלפון ביני לבין המשכיר לא צויין שאנו מתחייבים לכל החתום בחוזה, אלא רק הסכמנו בדעתנו ל-העלאת השכר דירה האחרונה.
    בדעתי לא גמרתי להסכים לשהות בדירה עוד שנה שלמה, אלא מיד חיפשנו דירה חלופית, יצא שרק לאחר 5 חודשים מצאנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל