שאלה:
שלום לכבוד הרב המלמד תורה לעם ישראל
שתי שאלות לכבוד הרב
1. אם יהודי בעוונותינו צחצח כלים בשבת, האם נאמר שנחשב הדבר כשינוי בגוף החפץ ואסור בהנאה כמעשה שבת או לא.
2. אם ראש המטאטא יצא מהמקום, והמשרתת הנכריה תיקנה (נניח שלא על פי בקשתי) האם מותר לי לאחר מכן להשתמש במטאטא.
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
לגבי הכלי שנרחץ באיסור יש להקל, כיון שניתן היה גם לרחוץ אותו באופן המותר, ואין כאן בעצם הנאה מהאיסור פרט לעובדה שרוחץ הכלי היה לו קל יותר במלאכתו.
לגבי המטאטא, אני מניח שהעובדת הגויה מנקה אף היא את הבית, והיא עשתה זאת לצורך עצמה שיהיה לה נוח יותר לנקות, ממילא זה מלאכה שנעשתה לצרכה ומותר ליהודי ליהנות ממנה.
יום נעים