לתרומות לחץ כאן

הנאה מחילול שבת בבית ההורים

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי מספר שאלות
1.במקרה שבמהלך השבוע היתה הפסקת חשמל וגרם לשעון שבת שיאחר במספר שעות ככה שבמקום שהוא התכבה ב2 בלילה ביום שבת הוא נכבה בבוקר בשעה 7 וכל הלילה דלק [הכוונה בשעון שבת של חדר שיש בו אור דלוק ששולט על הנורות] ואמור להדלק אחרי 6 שעות,במצב שבו הורים שלא שומרים שבת הדליקו את האור בשבת בגלל שהיו צריכים אור האם יהיה מותר ללמוד לאור הזה בחדר שהתאורה לא כל כך טובה וסביר להניח שאם הם לא היו מדליקים אור היה אפשר ללמוד בחדר הזה אבל לא היתי רוצה לקרוא שם כי התאורה לא משהוא או שזה לא משנה וכל עוד אפשר לקרוא בחדר יהיה מותר להנות מהאור שחיללו עליו שבת?

2.במצב שבו שעון שבת לא דולק ואמור להדלק עוד 6 שעות [שעון שבת שאחרי על מנורה בחדר] ומחלל שבת סידר בארון חשמל שיעבוד כל הזמן [כלומר גרם להדלקה של השעון למצב של ימי חול],הבנתי שאסור להנות מחילול שבת לאדם שחילל במזיד ולאחרים אסור להנות מהחילול שבת רק במוצאי שבת במידה שזה לא חילול שבת באופן קבוע
האם יהיה מותר לאחר שש שעות מהזמן שבו חיללו את השבת כדי להדליק את האור להשתמש באור של המנורה כדי לקרוא מספר במצב שאם לא היו מדליקים את הנורות במלא השעון שבת היה אמור להדליק את המנורה?

3.במידה שחיללו שבת והדליקו מזגן בחדר ויש חדר אחר שאפשר לעשות שם קידוש במידה שההורים לא שומרים יהיה מותר לשבת בחדר/ללמוד/לעשות קידוש שם כי כתוב בילקוט יוסף שאסור להנות ממזגן שחיללו עליו שבת שהדליקו בשבת
או במצב שאפשר ללמוד בחדר אחר אבל יותר נוח בחדר שבו הדליקו את המזגן בגלל תאורה?

4.והאם מותר בשבת להזיז אריזה של מגבונים?

תשובה:

שלום וברכה

  1. באופן עקרוני ההיתר הזה שהזכרת שאם היה אפשר להשתמש בדוחק אין איסור הנאה כרגע אף שזה נעים יותר, כתב בס' מנחת שלמה סי' ה הגרש"ז אויערבך שהוא אמור רק בהנאה ממעשה שבת של גוי שנעשה באיסור עבור יהודי, אבל במעשה שבת של יהודי אין היתר כזה, אלא שבאופן כללי הביא המשנה ברורה בסי' רעו, שכאשר אדם גר בבית לא ניתן לגרשו משם על ידי מעשה איסור שאחר עושה, ונראה שבצירוף שתי הסברות יחד יש להקל.
  2. יש להקל, כיון שהנאה זו בין כך היתה לו, אלא אם כן באמצע כיבו את הנורה וחזרו והדליקוה.
  3. רצוי לעשות זאת בחדר השני, אם זה לא מתאפשר מאזו סיבה ניתן להקל על סמך האמור לעיל 1.
  4. מגבונים לחים הם מוקצה, ניתן לסמוך על דעת המשנה ברורה שהאיסור הוא רק כשמזיז ביד אבל בגופו מותר, ושלא כדברי החזון איש הידועים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל