שאלה:
בס״ד
שלום לרב, אני מחפש מקור לשתי שאלות ( בשו״ע או במ״ב)
א: האם כאשר אדם עושה לצורך פיקוח נפש מלאכה כגון, מבשל ליהודי תבשיל בשבת, האם מותר ליהודי שבישל ליהנות ממה שנשאר בסיר? ומה הדין לאחרים?
ב: אם זה נעשה ע״י גוי האם מותר ליהודי אחר ליהנות ממה שנשאר?
תשובה:
שלום וברכה
בשו"ע בתחילת סי' שיח [סעי' ב] מחלק לענין זה בין פעולה שהיא בבחינת נר לאחד נר למאה, למשל שחיטה, לא ניתן לשחוט רק מנה אחת של בשר, יש לשחוט את כל הבהמה, ולכן מותר לשאר בני אדם לאכול מהבשר הזה, לבין בישול, ששם יש גזירה שלא לאכול מהתבשיל שמא ירבה בשבילו ויבשל כמות נוספת במיוחד בשביל הבריא, ראה שם פרטי דין זה בהרחבה. וראה שם שלענין דין זה אין הבדל בין יהודי שמבשל לגוי.
תודה, שאלה קטנה מה הכוונה שכותב מ״ב ״בשבת – ובלא מליחה דאסור למלוח בשבת והדחה בעי משום דם בעין משא"כ דם הבלוע בו ליכא איסור כ"ז שלא פירש:
לאכול בשר נא?
כן.
השאר תגובה