לתרומות לחץ כאן

האם כלי חמץ בפסח הם מוקצה מחמת חסרון כיס?

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב
אני רוצה לדעת אם הבנתי.
לגבי האם כלי חמץ בפסח הם מוקצה מחמת חסרון כיס.
א' – אז לפי מה שמשמע מהרמ"א, מותר להשתמש בצונן באופן עראי בכלים הבלועים מאיסור ולכן אני מבין שגם בכלי חמץ, אך לשון הרמ"א: "כגון כשהוא בדרך או בבית נכרי”, אז משמע שבביתו של הישראל אין היתר להשתמש בדרך ארעי, ולכן יוצא אם הולכים על פיו, שזה מוקצה מחמת חסרון כיס בבית ישראל?

ב' – אך החכמת אדם התיר באופן עראי גם בבית ישראל אז יוצא אם הולכים על פיו, שזה לא מוקצה מחמת חסרון כיס אלא כלי שמלאכתו להיתר בחג?

ג' – מה דין כלי חרס בלועים מחמץ למעשה, כי לא ראיתי משהו מוכרע?

ד' – וראיתי שיש לפחות דעה אחת שלפיה הם נחשבים מוקצה מחמת חסרון כיס
אז על פי מה הולכים למעשה?

תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

אני רואה שסיכמת מאוד יפה מה שכתבו בס' ארחות שבת פרק יט הערה קכט, והספר הזה באמת יפה. בחירה מצויינת.

למעשה ראשית חשוב לציין שבחול המועד אין דין מוקצה, הדיון הוא רק לגבי יום טוב!

ולמעשה בכלי חרס יש להחמיר בכל מקרה, ובשאר כלים בביתו של ישראל אין להקל אלא לצורך גדול מאוד.

בהצלחה רבה בלימודיך!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל