לתרומות לחץ כאן

הכנת תה בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום לכבוד הרב
בשבת מותר להשתמש במסננת משי לצורך שתיית תה?
אם לא מדוע? וכן איך מותר לשתות תה?

תשובה:

שלום וברכה, אני מבין שאתה משתמש בעלי תה בתפזורת, ואכן אסור להשתמש בעלים אלו בשבת משתי סיבות, לגבי חשש בורר, אם מדובר לא במסננת על הכוס אלא פשוט בשקיק תה, אם אתה מוציא את השקית מיד בלא להמתין שיצאו ממנה הטיפות האחרונות אין כאן בורר, אבל הבעיה היותר משמעותית היא של מבשל בשבת, עלי התה יובשו בחום ואין להם דין של דבר מבושל [ואפילו לספרדים שהקלו בבישול אחרי אפייה, כבר הכריע הגרש"ז אויערבך שיבוש העלים אינו אפילו בגדר אפייה] ולכן לדעת רוב הפוסקים יש להכין תמצית תה לפני שבת, לוקחים כמה שקיקים ומכניסים לכוס מים רותחים עד שתווצר תמצית מאוד מרוכזת, מוציאים וזורקים את השקיקים לפני שבת, ומהתמצית הזו מערבים בשבת במים הנמאים בכוס [קודם מים אחרי זה התמצית]. ראה בענין זה בהרחבה במשנה ברורה סי' שיח סעי' ד. וזאת ע"פ דברי ערוך השלחן שעינינו הרואות שתה הוא ממש מקלי הבישול ומתבשל אפילו בכלי שני ויותר. דעת הגר"ע יוסף להקל בזה בכלי שלישי, כלומר מערים מים לכוס וממנה לכוס אחרת ובה מניחים שקיק תה, אבל המנהג להחמיר בזה כדעת רוב פוסקי זמנינו וכנ"ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בדיוק היום דיברנו על מה שהאגרות משה כותב על דברי הערוך השולחן, שלכאורה אין להם פשר, שהרי גם במים קרים ניכר הצבע של התה וא"כ אין משמעות למה שכביבול עיננו רואות.

    מה באמת התירוץ, לכאורה תמוה שמגדולי הפוסקים במאתיים שנים האחרונות יטען טענה כזאת שכה קל להשיב עליה?

  2. הטענה ידועה, אבל המציאות מורה שבמים חמים הצבע הרבה יותר כהה והטעם הרבה יותר חזק, ללא השוואה בכלל. לדעתי דברי הערוך השלחן הם המובנים יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל