שאלה:
מה צריך לכסות בתפילין של יד כדי לקיים "לך ולאות ולא לאחרים לאות" (עי' משנ"ב סי' כ"ז ס"ק י"ח באופן שיש חציצה, ועי' משנ"ב שם ס"ק מ"ז באופן שאין חציצה), האם צריכים לכסות רק הבית או גם התיתורא? את"ל שצריכים לכסות רק את הבית, א"כ בזמננו שנהוג להניח קופסא ע"ג הש"י, יוצא שמי שיש לו מכה בזרועו וצירך להניח הש"י ע"ג חציצה, שאינו צריך להניח עוד כיסוי מעל הש"י (כדמבואר במשנ"ב שציינתי לעיל), שהרי יש כבר כיסוי. האם זה נכון למעשה?
יש לציין דעת נוטה (ח"ג תשובה של"ו ובהערה שם).
תשובה:
שלום וברכה
מסתבר שעיקר ההקפדה היא לגבי הבית, שעל כן היו שנמנעו מלהניח קופסה זו, ראה לבושי מרדכי ח"ב סי' קעח, אבן יקרה ג סי' קמ ושו"ת קנין תורה ח"ג סי' א, ועיי"ש שלא ניחא לו גם בפתרון הנהוג לעשות חור גדול למעלה. אבל למנהגנו שמקילים בכך, כנראה כן סומכים שדי באותו חור גדול למעלה כדי שיחשב שהם גלויים מעט, ואם כן צריך לכסות זאת בשרוול.
שבת שלום.