שאלה:
עד איזה שלב בשחרית ניתן להשלים את הקדיש דרבנן ?
נא להתייחס גם לאפשרות שהמנין כבר התקדם ואומר הקדיש אוחז לפני ברוך שאמר.
אם אפשר מקורות.
יישר כח גדול!
תשובה:
שלום רב
בענין זה נחלקו הדעות: החיד”א בקשר גודל סי’ ז אות לה כתב שרשאים לאומרו, כיון שאף הוא דברי שבח ואין כאן הפסק, אולם בשערי תשובה סי’ נא ס”ק ב הביא בשם האר”י שברגע שאמרו ברוך שאמר כבר עבר זמנו של הקדיש ואין טעם לאומרו,וראה כף החיים סי’ נג ס”ק יג שהביא מכמה פוסקים שדחו את דברי החיד”א וכן יש לנהוג לכאורה.
אולם מצוי הדבר שלא כולם מתחילים יחד, וישלהניח שיש עוד שלא התחילו, וקשה לברר, ובאופן זה ודאי אפשר לסמוך על החיד"א ולומר קדיש, ונראה שבהרבה מקומות כך נוהגים.
תודה
מאחר וקדיש זה אינו חלק חובה מהתפילה ובא עבור אמירת הקורבנות ומשנת איזהו מקומן א"כ כיון שחלק מהציבור כבר אוחזים בפסו"דז א"כ עדיף יותר לומר פסוד"ז מאשר להפסיק לענות להקדיש ובעיקר המנינים שיש זמן קבוע לאמירת פסוד"ז או המתפללים בנץ א"כ המאחר שאומר קדיש במקום שרוב הציבור אוחז אחר פסוד"ז נמצא מפסידן לומר כראוי פסוד"ז
לא הבנתי במה זה שונה משמיעת קדיש ממנין אחר שמותר לענות ואין הפסד.
לכתחילה לא מפסיקים אף להגיד קדיש משום שהכל עניין אחד. כפי שמבואר במשנה ברורה, שברוך שאמר זו הברכה שלפני וישתבח זו הברכה שאחרי לכן אין להפסיק באמצע במקום שאין צורך גדול גם בדבר שבקדושה. אך אם שמע קדיש עונה.
השאר תגובה