לתרומות לחץ כאן

ביאור חטא קרח ועדתו

שאלה:

שלום

מה שכתוב במדרש קרח.

למה באמת בית מלא ספרים פטור ממזוזה? מה יוצא שעניינה של המזוזה לפי זה?

תודה

תשובה:

שלום רב

כדאי לחדד קצת את שאלתך, בית מלא ספרים חייב במזוזה, קרח טען שצריך להיות פטור, אבל כמובן השכינה הסכימה עם משה רבינו, לא עם קרח….

באופן פשוט כוונת קרח היתה להתלוצץ מדבריו של משה רבינו ולסדוק את האימון של עם ישראל בהוראותיו, אבל יש בכך גם עומק נוסף:

קרח טוען "מדוע תתנשאו על קהל ה'". והשאלה הנשאלת, וכי קרח טיפש היה, הוא לא ראה שמשה רבינו הוא שליח ה', ליציאת מצרים, מתן תורה ועוד? איזו מן שאלה היא זו?

והתשובה: קרח טוען: אמת שאתה משה הגדול שבכולנו, אבל למה אתה מחליט הכל לבד? למה לא נקים כינוס של כל מורי העדה וההחלטות יתקבלו על פי הרוב, כמו בסנהדרין שבירושלים? והתשובה לשאלתו היא הבסיס של כל היהדות: משה רבינו אינו אומר שום דבר מדעתו ומהבנתו, "שכינה מדברת מתוך גרונו של משה", משה באותם ימים כבר היה גם משולל בחירה חופשית, הכל כדי להבטיח את הדיוק ואמיתות התורה בלי שום פקפוק. ואת זה קרח לא ידע. ולכן הוא שואל, אמת שאתה משה טוען שחיוב מזוזה הוא בכל אופן, אבל אולי לא כך? אולי בית מלא ספרים פטור? למה לא יתקבצו כולם להחליט.

וראה דבר מפליא! משה רבינו אומר "אם בריאה חדשה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה, דעו כי לא מליבי". למה צריך בריאה חדשה? וכי אם ימותו כולם מיתה טבעית זה לא יהיה סימן שמשה הוא הצודק? והתשובה: צדיק גוזר והקב"ה מקיים, ברור שמשה רבינו הוא הגדול שבכולם ואם יגזור מיתה זה עשוי להתקיים, זה עדיין לא כלום. אבל בריאה חדשה צדיק לא יכול לברוא, זו הראיה "כי לא מליבי".

ובזה מובן סיום הפרשה: עם ישראל מתלונן למשה ואהרן "אתם המיתם את עם ה'", ומיד פורצת מגיפה איומה. והשאלה הנשאלת, האם תלונה היא דבר כל כך נורא שמקבלים עליו כזה עונש? ולפי המתבאר יובן, עם ישראל לא סתם מתלונן, הם חוטאים בחטאו של קרח! "אתם" המיתם – אתם ולא בורא העולם. זו כבר כפירה גם בכל התורה, שהיא כביכול בשליטת משה רבינו. ועל זה יצא הקצף.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל