לתרומות לחץ כאן

סלט ביצים עם תפוח אדמה מרוסק בשבת?

שאלה:

בס״ד , האם מותר בשבת לרסק ביצה קשה ולערבב אותה עם פירה (תפוח אדמה מרוסק)? כמו סלט ביצים מרוסק .
האם יש מחלוקת בין בני אשכנז לספרדים?

תשובה:

שלום רב

יש לעשות שינוי בסדר הנתינה ובעירבוב, והיינו קודם לתת קצת שמן או מיונז ורק אחר כך להניח על זה את הביצה, ולגבל באופן של שתי וערב לא כצורת העירבוב הרגילה.

אכן, מעיקר הדין המנהג היה להקל בענין זה ולערב כרגיל, ונאמרו בזה שני טעמים: 1. גם אחרי העירוב לא נעשית כאן ממש עיסה בעלת מירקם אחיד. 2. לא מדובר בלישה לצורך הכנת מאכל כמו בלישת בצק, אלא זהו רק כעין הטעמת התבשיל בתבלין. אבל כבר הנהיגו להזהר בזה, ושי אפילו שנהגו שתלמידי חכמים מכינים סלט זה ולא נותנים לבני הבית לעשות זאת, כדי שלא יכשלו ויעשו בלא שינוי.

מקורות:

ראה שמירת שבת כהלכתה פרק ח הערה פא [מהדורה ישנה]. בירקות שאינם מבושלים החמירו בזה יותר, ויש ודאי לעשות שינוי בסדר ובגיבול.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה, רק המשך לשאלה, האם לטחון תפוח אדמה בשבת בכדי לעשותו כמו פירה מותר? ואם אסור מה האיסור טוחן או לש

    ומה שהרב אמר מרקם אחיד, בוודאי שכאשר מערבב את הפירה המוכן עם הביצים, ועם חציל כך שיוצא מעין עיסה, אבל בוודאי שנשאר הרושם של הביצים ושל הפירה וכן של החציל, האם בכזה מקרה שנשאר הרושם להלכה זה מותר, או שעצם העסה שמערבב אסורה?

  2. בתפוח אדמה מבושל שהוא רך נהוג לומר שאין איסור טוחן. לש לא שייך בדבר שנילוש בו עצמו אלא רק בתערובת של שני דברים יחד. הרושם הזה הוא כוונתינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל