לתרומות לחץ כאן

פתיחת מקרר עם נורת לד בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום כבוד הרב,
האם מותר בשבת לפתוח מקרר עם נורת לד בלבד? (על פי פסקי מרן השולחן ערוך ולפי דעת הרב עובדיה)

תודה.

תשובה:

שלום רב

אסור בהחלט. גם לדעת הגר"ע יוסף שלא חשש לאיסור בונה, בסגירת מעגל חשמלי יש איסור דרבנן, ומדובר בפסיק רישא דניחא ליה [גם אם בגלל השבת היה מעדיף לוותר על הנורה..]. כמו כן חשוב לדעת, שאם מדובר במקרר מהשנים האחרונות, הבעיה הכי קטנה זה המנורה… יש המון חיישנים ווסתים במקרר שמופעלים בכל פתיחה וסגירה וחובה לעשות התקן שבת.

בהצלחה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. פסיק רישא דלא ניחא ליה גם אסור בשבת, השאלה אם זה נקרא גרמא. בכל מקרה חשוב לזכור, שבכל המקררים החדשים הנורה זו בעיה קטנה, הבעיה העיקרית היא החיישנים שזה לא ניתן לפתור אלא בהתקן שבת.

  2. לא הבנתי…. על פי יביע אומר ח"ד,סימן לד אות טז.פסיק רישא בדרבנן מותר(תה"ד ועוד)כל שכן אם זה לא ניחא ליה או לא אכפת ליה כיון שיש אור קבוע מהנורות קירור(יש דבר כזה).מה גם שזה מלאכה שאינה צריכה לגופה נורת לד היא דרבנן .למה כבודו מסיק לאסור?

  3. למעשה דעת רוב הפוסקים להתיר פסיק רישא בדרבנן רק בגוי.
    זה ודאי ניחא ליה, וכפי הכלל שכאשר ביום חול נוח לו בכך ורק בשבת לא נוח לו בגלל האיסור, זה נקרא ניחא ליה.
    זה אינו מלאכה שאינה צריכה לגופה, וכפי השאלה הידועה שלכאורה כל פסיק רישא לא יהיה אסור מהתורה משון שהוא מלאכה שאינה צריכה לגופה, וראה בס' ערוך השולחן בפתיחה להל' שבת שברחיב בישוב קושיא זו.

  4. שלום רב
    לא מובנת כלל תשובת הרב שכן כאשר רוצה לפתוח את הדלת ביום השבת באור יום מלא מדוע זה ניחא ליה ??? ובמצב זה ההלכה הנה פסיק ריישא דרבנן דלא נייחא ליה/לא איכפת ליה מותר
    אודה על תשובה

  5. ברור שגם ביום יש נעימות ותועלת באור, נכון שזה "לא קריטי" וניתן להסתדר בלי האור, אבל ביום חול זה עושה נעים יותר ולכן זה ניחא ליה. אבל אני חוזר שוב שכל השאלה אינה רלוונטית כי במקררים של היום הבעיה אינה רק הנורה אלא כל המכשיר מלא בחיישנים והפעלות מנוע ופעילות מחשב הנעשים מיידית ובאופן ישיר בכל פתיחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל