לתרומות לחץ כאן

תפילה לפני הנץ או אחרי זמן מגן אברהם / חנוכה מהדרין – המשך

לצוות הרבנים שלום ותודה מראש
אני יוצא לעבודה בבקר בשעה 6 היום הנץ 6.30 אני מסיים את עבודת הבקר גבולי אם זמן סוף זמן תפילה 9.30 מג'א ולפעמים יותר מאוחר, מה עדיף תפילה כ 45 דק לפני הנץ או לאחר זמן סיום תפילה ב כ15 דק?
ושכרכם כפול מן השמים
בברכה יעקב גיגי
יעקב גיגי

בנוסף רצית הבהרה בשלה ששלחתי ונענתי עליה כבר

חיפוש
Search
מאמרים מאגר השו”ת חוזים וטפסים
Logo
מהדרין ומהדרין מן המהדרין בנרות חנוכה

רבני בית ההוראה
י"ט כסלו ה'תשע"ז
מצוות חנוכה נר איש וביתו. והמהדרין-נר לכל אחד ואחד, והמהדרין מן המהדרין מחלוקת האם ביום הראשון שמונה ומפחית , או אחד ומעלה עד שמונה
יוצא איפה שהמהדין הם עדיפה מן המהדרין מן המהדרין ונראה שיותר הידור מאשר כי המהדרין מן המהדרין מדליקין בסופו של חג באופן שרק בעל ואשתו 96 נרות לעומת המהדרין מן המהדרין 48 כולל השמש
כיצד נסדר העיניין ?

תשובה:

שלום רב

ראשית הידור לא נקבע במספר הנרות…

שנית, יש כאן טעות לכאורה, ואסביר:

כשאמרו נר חנוכה נר איש וביתו, הכוונה שמספיק נר אחד לכל המשפחה בכל לילה, סך הכל כל החג שמונה נרות לכל המשפחה.

כשאמרו המהדרין נר לכל אחד, הכוונה שעבור כל אחד מבני המשפחה מדליקים נר אחד, אם הם שלושה, שלוש נרות בכל לילה, וכו’ [עבור האשה לא צריך כי אשתו כגופו], ובזה יש חילוקי דעות אם בעל הבית מדליק הכל או כל אחד מבני הבית.

כשאמרו מהדרין מן המהדרין מוסיף והולך, יש מחלוקת ראשונים מה הכוונה: לדעת התוספות, בעל הבית לבד מדליק חנוכיה, כמנהג הספרדים היום, ומוסיף בה והולך [ל”ו נרות, לא כולל שמש]. לדעת הרמב”ם וכן מנהג בני אשכנז, המהדרין מן המהדרין רוכב על המהדרין, כלומר, כל אחד מאנשי הבית מדליק חנוכיה שלמה של מוסיף והולך.

חנוכה שמח.
ואיני מבין דבר אחד א רשי בשבת כא עמ ב דיבור המתחיל והמהדרין : אחר המצוות.עושין נר אחד בכל לילה לכל אחד ואחד מבני הבית התוספות דבור והמהדרין מן המהדרין נראה לרי דב"ש וב"ה לא קיימי אלא אנר איש וביתו עד כאן
הרב המשיב כתב לי שדיבור תוספות זה חוזר על חנוכיה אחת לכל אחד מבני הבית על פי מחלוקת הראשונים, ואני הקטן שואל א מי הם אןתם ראשןנים ב איך הבינו אותם ראשונים כך? ונכון שאם לא נעמיד דברי הראשונים כך יצא שמהדרין מן המהדרין הוא שווה לנר איש וביתו נר לכל אחד כפי שיטת המהדרין
ב בשבת ראינו מחלוקת האם מברכים על תוספת אורה או לא? אם כן ברור הדבר שריבוי הנרות שמביא לתוספת אורה יש בו מן המובחר, ויוצא שוב לאותה שיטה שלא צריך חנוכיה אחת לכל אחד מבני הבית אז המהדרין עדיף מן המהדרין מן המהדרין
בקיצור נהיה לי סלאט בראש מכל הסוגיה ואיני מוצא ידי ורגלי ,יש אפשרות לקבל עזרא ,במחילה מראש
אוהבכם יעקב גיגי, וברור ששכרכם כפןל ומכופל לאין מונים מן השמים

תשובה:

שלום רב

עדיף להתפלל לפני הנץ לדעתי משתי סיבות: א. אז יוצאים ידי חובת תפילת שחרית לכל הדעות, שחרית אחרי זמן תפילה לא יוצאים בה ידי חובה, וכאן אתה מפסיד את זמן מגן אברהם. ב. לכתחילה אסור לעשות כל מלאכה לפני התפילה, איזו צורה יש לכך שאחרי כמה שעות עבודה רק אתה מגיע לתפילת שחרית… שלא לדבר שלא אוכלים לפני התפילה מה שגם מקשה עליך מן הסתם.

לא הבנתי היכן מצאת בתשובתי שלפי תוס' חנוכיה לכל אחד, הרי כתבתי בדיוק הפוך… שלפי תוס' עושים נר אחד [נר איש וביתו] לכל אחד מבני הבית, ולא עושים מוסיף והולך.

הדמיון לנר שבת ממש לא נכון, בנר שבת התכלית הוא האור, משתמשים לאור הנרות וריבוי האור הוא כבוד השבת, בנר חנוכה הנושא הוא התוכן הפנימי והביטוי של ההדלקה ביחס לגילוי האמונה, וכאן בהחלט יש לדון מה ביטוי מהודר יותר, הזכרת ריבוי הנס [מוסיף והולך] או שכל יחיד מקיים את המצוה בעצמו [רעק"א] או לדעת הרמב"ם שבעל הבית מצהיר את מנין אנשי הבית המאמינים בבורא העולם.

יום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל