שלום לרבנים רציתי לשאול 1איך הפוסקים מתמודדים עם הסברא שכיון שחשמל לא היה במשכן לכן חשמל דרבנן 2מה סברת עילאה גבר? 3מה סברה לחוש לסב"ל עם יש שני ראשונים שאומריים לא לברך כ"כ שיורי טהרה מערכה ב אות לוכן שדי חמד} תודה רבה!
תשובה:
שלום רב
הנושא של מלאכה שהיתה במשכן אמורה על עצם המלאכה, לא על החפץ הנדון, כלומר אחרי שהבערה או בנין היה במשכן, אנחנו לומדים הלאה לכל דבר שיש בו הבערה או בנין, גם אם הוא עצמו לא היה במשכן. וכשם שברור שלמרות שבמשכן הבעירו עצים זה לא אומר שניירות מותר לשרוף כי בימי קדם לא הכירו נייר.. כך גם לגבי חשמל.
המחלוקת אם עילאה גבר או תתאה גבר היא מחלוקת מציאותית.
את שאלתך השלישית לא הבנתי. ברור שאם יש מחלוקת יש סב"ל..
שבת שלום.
תודה רבה בנוגע לשאלה השלישית הכונה שלמה דוקא עם יש 2 ראשונים כבר לחוש לסב"ל למה לא עם 5 ראשונים וכו אז לחוש?
הכוונה לאפוקי דעת יחיד, שלזה לא חוששים.
לכבוד הרבנים, איזה איסור יש בחשמל בשבת?
אם נאמר הבערה, זכור לי שהרב עובדיה זצ"ל כתב שמותר בשבת להזיז מכשיר חשמלי (בלי מנורה) בשבת, אבל מנורת ליבון אסור כי זה אש. משמע שחשמל הוא לא אש והרי החוט לא לוהט.. אז מה כן האיסור?
יש נדון בפוסקים אם הבעיה בחשמל היא משום בונה – חזון איש, או מוליד – הרבה אחרונים, או שכאשר אין שום ניצוץ וגוף ימום זה אכן רק דרבנן, ראה כאן
http://din.org.il/2019/03/01/%d7%97%d7%a9%d7%9e%d7%9c-%d7%91%d7%a9%d7%91%d7%aa-%d7%a1%d7%a7%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%9c%d7%9b%d7%aa%d7%99%d7%aa/
השאר תגובה