לתרומות לחץ כאן

שוכרים היוצאים שפרסמו במאגר דירות ודורשים תיווך

שלום לכבוד הרבנים,
שאלה קצת מסובכת – נרשמתי למאגר דירות להשכרה על מנת למצוא דירה להשכרה (עלותו של המנוי לחודש 200 ש"ח). ואחד מהסעיפים של התקנון במאגר הנ"ל שאסור למתווכים להירשם למאגר זה על מנת לפרסם את הדירות שרשומות שם ולקבל דמי תיווך. המקרה שלי היה שהתקשרתי לאחד הדירות שמופיעות שם ואח"כ ראיתי את הדירה עצמה וכשהחלטתי לחתום חוזה, השוכרים שבדירה (שהם אלו שפירסמו במאגר) הודיעו לי שאני צריך לשלם דמי תיווך ואף החתימו את אשתי על חוזה בכתב שהם כתבו שאנחנו מחויבים לשלם דמי תיווך (זה לא החוזה עם המשכיר עצמו). העניין הוא שאשתי טוענת שהיא לא ידעה שהיא חותמת בחוזה על דמי תיווך אלא חשבה שהיא רק משריינת לה מקום. וסתם ככה הבנתי שהשוכרים לכאורה מחליטים בדבר כיוון שנשאר להם עוד כמה חודשים בדירה והם רוצים לפנות את זה כבר עכשיו ולכן הם מחליטים על השוכרים הבאים.
השאלה מה הדין במקרה כזה – האם באמת אני יהיה חייב לשלם להם דמי תיווך? אע"פ שהיה אסור להם לקחת דמי תיווך כיוון שהגעתי לדירה דרך המאגר עצמו ולא דרכם. והאם יש תוקף לחוזה הזה שהם כתבו? והאם יש לי עצה כלשהי?
תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

העובדה שאסור למפרסמים במאגר לדרוש תיווך, אומרת שהם גזלו את בעלי המאגר, אבל לא מפקיע מתוקפו של ההסכם לשלם דמי תיווך. הטענה שאשתך לא הבינה על מה היא חותמת, היא גם לא טענה קבילה. גם הטענה שכבר ידעתם על הדירה באמצעות המידע במאגר שעליו ודאי שאינכם חייבים לשלם, אינה טענה, שהרי עדיין לא ידעתם את זהות המשכיר דרך המאגר.

מה שיכול אולי להיות טענה היא שבעצם הם לא מתווכים אלא משכירים, שהרי הדירה עדיין מושכרת להם והם משכירים בשכירות משנה על חלק מהתקופה ואנשים שהם חלק מהעסקה לא יכולים להיות מוגדרים כמתווכים.

מאחר ומדובר ברמאים ויש לכם צד טענה מסוימת, לא הייתי מציע לשלם מעצמכם, אלא לומר שהם יכולים להזמין אתכם לדין תורה בבית דין ובהרכב שבראשות הגר"מ שפרן שליט"א.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אשה שמנהלת את הבית החתימה שלה מחייבת את בעלה. גם במקרה שאין לה סמכות אם הבעל נהנה מהתיווך של המתווך יהיה חייב לשלם דמי תיווך כיון שקיבל טובת הנאה וחייב מדין נהנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל