לתרומות לחץ כאן

קיבל הצעת עבודה טובה יותר אבל עליו לוותר על מנין

מי שעובד בעבודה עם שכר מינימום אך מאפשרים לו להתפלל שחרית במנין [נץ] ולהגיע לעבודה ויש לפניו הצעה לעבודה בשכר גבוה יותר בכ20% באותה כמות שעות אלא שהעבודה צריכה להיות מקודם מאוד בבוקר כך שלא יתאפשר לו להתפלל במנ ן אך עם זאת יתפנה לו זמן אחר הצהריים ללימוד השאלה היא האם מותר הדבר והשאלה היא החפץ להשם בכך?
יש לציין שהשואל מעדות המזרח
הנה ראיתי דאיתא בשו"ע סי' צ' סע' ט' ישתדל אדם להתפלל בביה"כ עם הציבור ואם הוא אנוס שאינו יכול לבוא לבית הכנסת יכוון להתפלל בשעה שהציבור מתפללים. ולכאורה מדיוק לשונו שכתב ישתדל משמע שאינו חיוב מעיקר הדין אלא הידור מצוה אלא שהאגרות משה חאו"ח ח"ב סי' כ"ז כתב דתפילה במניין הוא חיוב גמור מעיקר הדין ושאין לדייק מדברי השו"ע מה שהיה נראה לדייק כנ"ל מיהו גם הרב אג"מ מודה דלא הטריחוהו לתור אחר מניין אלא עד מיל וכדאיתא בשו"ע שם סע' ט"ז. וא"כ בנדו"ד יש להשוות הפסד הרווח כטירחת מיל וע"ש וכדבריו כן נראה מדברי ערוה"ש שם אות כ' אלא שמה שכתב שם לצורך פרנסה נראה דאינו שייך לנדוננו שפרנסה אינו אלא המוכרח או השווה לכל נפש. אולם יש חולקים על דבריהם בביאור דברי השו"ע וכן הם דברי האור לציון ח"ב פ' ט"ו סע"ב שכתב דאין התפילה בציבור חיוב גמור וכדיוק לשון השו"ע. וכ"כ להדיא בשו"ת יביע אומר ח"ט סי ק"ח אלא דאיכא בנייהו שדעת האו"ל דתפילה במניין קודם הנץ עדיפא מתפילה ביחיד אחר הנץ והבי"א שם אות מה דחה דבריו ואף הביא מדבריו עצמו להוכיח להפך. מכל מקום נראה שהמיקל במקום הפסד רווח הנ"ל לעבוד בעבודה אע"פ שיצטרך להתפלל ביחידות יש לו ע"מ שיסמוך. ואחר שהצעתי את הדברים אשאל מה דעת הרב.

תשובה:

שלום רב,

על זה נאמר שאלת חכם חצי תשובה…

ראה עוד בהליכות שלמה (תפילה, פ"ה אות ד') שאין ראוי ללכת לקום שאין בו מנין אלא אם כן זה לצורך בריאותו או פרנסתו. בהחלט יש מקום לומר ש20 אחוז מעל לשכר מינימום, זה נחשב לצורך פרנסתו. אבל צריכים לשים לב לכך שכל המקורות הללו (ראה גם בשבט הלוי ח"ו סי' כא אות ג') עוסקים באירוע חד פעמי. על פי הצעתך מדובר במשהו קבוע, לבטל מנין בקביעות. לא מצאתי מקור לכך, אבל דומני שהשאלה קצת שונה… ראה עוד בהערתו של הגרז"נ גולדברג בהליכות שלמה שם עמוד שנח שדן האם התקנה של ההליכה יותר ממיל היא גדר באונס, ולכן אסור להכניס עצמו לכך. או גדר של תקנה, כלומר, כך תיקנו חז"ל שאין חיוב ביותר ממיל. (והביא דוגמא לכך מקרבן פסח למי שנמצא בדרך רחוקה שהוא גדר של פטור) וא"כ כשם שמותר לצאת לפני פסח לדרך רחוקה כך מותר גם לפני זמן התפילה להגיע למקום רחוק ממנין.

אין לי דעה ברורה שאני יכול להציע לך עם ראיות. חכם כמוך ודאי יכול לקבל החלטה נבונה.

גמר חתימה טובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל